@article { author = {}, title = {Scientific identity}, journal = {Islamic Philosophical Doctrines}, volume = {7}, number = {11}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {Razavi University of Islamic Sciences}, issn = {2251-9386}, eissn = {2783-4026}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسنامه علمی نشریه}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_984.html}, eprint = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_984_745b14c64e0890abc2c4a53e7458c0c5.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Hasan and Afradi, Kazem}, title = {The Process Thoughts about Utopia in Islam}, journal = {Islamic Philosophical Doctrines}, volume = {7}, number = {11}, pages = {3-29}, year = {2013}, publisher = {Razavi University of Islamic Sciences}, issn = {2251-9386}, eissn = {2783-4026}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سیر تفکرات پیرامون مدینۀ فاضله در جهان اسلام}, abstract_fa = {آرمان‌خواهی در زندگی انسان به گونه‌های مختلف تبلور یافته و اندیشمندان هر عصری آن را در قالب «اتوپیا» یا «مدینة فاضله» مطرح کرده‌اند. پژوهش حاضر با بررسی افکار آرمان‌شهرگرایان مسلمان نشان می‌دهد که عبودیت خداوند، توجه به معنویت و روحانیت حیات انسان، احترام به انسانیت انسان و سعی در رشد کرامت‌های انسانی، وحدت و عدالت از جمله ویژگی‌های مهم آرمان‌شهرهای اسلامی است. تعابیری مثل مدینة فاضله، اسلام‌شهر، دارالسلام، شهر صالحان، خوبستان و... جامعة مد نظر اندیشمندان مسلمان است، نه ناکجاآباد، هیچستان یا لامکان یا اتوپیا. شهر آرمانی اسلام، کالبد و شکلی ثابت ندارد و متفکران اسلامی بیشتر ابعاد ذهنی شهر آرمانی را ارائه می‌کنند. آنان اصول را مد نظر قرار می‌دهند و بعداً کالبد با توجه به آن اصول و منطبق با شرایط زمانی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی به وجود خواهدآمد. لذا در اسلام یک آرمان‌شهر و یک شیوة شهرسازی اسلامی داریم، اما به تعداد شهرها می‌توانیم شهر اسلامی داشته باشیم.}, keywords_fa = {آرمان‌شهر,اسلام,آرمان‌شهرگرایان مسلمان,مدینة فاضله}, url = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_985.html}, eprint = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_985_53bfd8758ea07c48f3c409d5ca1089ab.pdf} } @article { author = {Akbarian, Reza and Nojaba, Nafiseh}, title = {The Relationship between Cause and Effect in the View of Suhrawardi and Mulla Sadra: Similarities and Differences}, journal = {Islamic Philosophical Doctrines}, volume = {7}, number = {11}, pages = {31-58}, year = {2013}, publisher = {Razavi University of Islamic Sciences}, issn = {2251-9386}, eissn = {2783-4026}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطۀ علت و معلول در دیدگاه سهروردی و ملاصدرا؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها}, abstract_fa = {دیدگاه سهروردی با ارائة تفسیر و تبیین جدیدی از علیت مورد استقبال متفکران پس از وی قرار گرفت. اما طرح دیدگاه ملاصدرا پس از سهروردی نقطة عطف دیگری در تاریخ فلسفه به شمار می‌آید و زیربنای تأملات بعدی محسوب می‌شود. سهروردی اگرچه رابطة عمیق‌تری بین علت و معلول نسبت به دیگر فلاسفه در نظر می‌گرفت، اما به عقیدة او باز هم برای معلول می‌توان هویتی مستقل از علت در نظر گرفت. اما از نظر ملاصدرا چنین استقلالی هم مورد اشکال است. عقیدة ملاصدرا در خصوص رابطه بین علت و معلول متأثر از اندیشة سهروردی است، اما با مبانی خاص وی، تفسیر جدیدی می‌یابد و شکل متفاوتی به خود می‌گیرد. اصالت وجودی بودن ملاصدرا و یگانه دانستن حقیقت وجود در عین داشتن مراتب شدید و ضعیف از دلایل متفاوت بودن و در عین حال متکامل‌تر بودن اندیشة صدرا نسبت به سهروردی است.}, keywords_fa = {اضافة اشراقی,علت,معلول,سهروردی,ملاصدرا}, url = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_986.html}, eprint = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_986_e87b2c6cd8811dda8a90af5badf21218.pdf} } @article { author = {Behravan, Hossein and Hosseini, Masoumeh Sadat}, title = {A Consideration on Mulla Sadra’s Political Thought}, journal = {Islamic Philosophical Doctrines}, volume = {7}, number = {11}, pages = {59-80}, year = {2013}, publisher = {Razavi University of Islamic Sciences}, issn = {2251-9386}, eissn = {2783-4026}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأملی در اندیشۀ سیاسی ملاصدرا}, abstract_fa = {سیاست مدن، همواره از مباحث جدی فلاسفه بوده است و آنان پابه‌پای انبیا، به این اندیشه توجه کرده‌اند. باید خاطرنشان کرد که انبیا به صورت نظری و عملی، و فلاسفه به صورت نظری به این مسئله پرداخته‌اند.از میان فلاسفة یونان، فیلسوفان پیش از سقراط به مسئلة سیاست توجه داشته و افلاطون و ارسطو، بسیاری از آثار خود را به این بحث اختصاص داده‌اند. در فلسفة اسلامی نیز فارابی لقب «فیلسوف سیاست» را یافته است، گو ابن سینا هم بخشی از رسالة خود را به سیاست مدن اختصاص داده است. فلاسفة دیگر همچون ملاصدرا، پس از این دو، نکته‌ای جدید را در این باره نیفزوده‌اند و می‌توان گفت که تنها به تفصیل و بسط مباحث مجمل‌ِ فارابی و ابن سینا همت گماشته‌اند.}, keywords_fa = {اندیشة سیاسی فارابی,اندیشة سیاسی ملاصدرا,مقلّد,مبدع}, url = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_987.html}, eprint = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_987_50a89ce97a58a9b78f0f1d80aabddf04.pdf} } @article { author = {Arefi Shirdaghi, Muhammad Eshaq}, title = {Analytic Criticizing the View of Mulla Sadra upon the Creation and Survival of the Soul}, journal = {Islamic Philosophical Doctrines}, volume = {7}, number = {11}, pages = {81-91}, year = {2013}, publisher = {Razavi University of Islamic Sciences}, issn = {2251-9386}, eissn = {2783-4026}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقد تحلیلی نظریۀ ملاصدرا در جمع بین حدوث و بقای نفس}, abstract_fa = {یکی از مباحث مهم و پیچیده در باب نفس‌شناسی مسئلة حدوث و بقای نفس است. مجرد بودنِ یک شیء با حدوث زمانی و مسبوق بودن آن با عدم سازش ندارد و نیز حدوث آن با بقا و جاودانگی آن سازگار نیست؛ زیرا حکما آنچه را که مسلّم دانسته‌اند این است که هر موجودی که فاقد حامل‌ِ امکان استعدادی وجود و عدم باشد (مجرد باشد) ازلی و ابدی است، نه حادث می‌گردد و نه فاسد و موجودی که دارای استعداد و حامل امکان استعدادی است در معرض کون و فساد بوده و ازلی و ابدی نخواهد بود. بنابراین مسئلة اساسی این است که چگونه ابن سینا نفس مجرد انسانی را حادث می‌داند و در عین حال انعدام آن را امکان‌پذیر نمی‌داند؟ این دو امر چگونه قابل جمعند؟به نظر می‌رسد که هرچند ملاصدرا در این باره تلاش فراوان نموده است، مسئلة یادشده همچنان باقی است و با مبانی وی همان گونه که مسئلة مزبور قابل حل نیست بقای روحانی و مجردی نفس نیز با اشکال مواجه است.}, keywords_fa = {ملاصدرا,نفس,حدوث,بقا,حدوث جسمانی,بقای روحانی}, url = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_988.html}, eprint = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_988_5c0b24552a667c01253260fb0921f23b.pdf} } @article { author = {Kamali, Muhammad Mahdi}, title = {The Semantic Analysis of the Movement in Movement (Innovative Theory of Allamah TabaTabaei)}, journal = {Islamic Philosophical Doctrines}, volume = {7}, number = {11}, pages = {93-120}, year = {2013}, publisher = {Razavi University of Islamic Sciences}, issn = {2251-9386}, eissn = {2783-4026}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل معناشناختی حرکت در حرکت (نظریۀ ابداعی علامه طباطبایی)}, abstract_fa = {عموم فلاسفه از دیرباز، حرکت در سه مقولة کم، کیف و اَین را پذیرفته‌اند. ابن سینا اثبات کرد که حرکت در مقولة وضع نیز ممکن است، اما به شدت با وقوع حرکت در جوهر و دیگر مقولات مخالف بود. صدرالمتألهین با طرح نظریة بدیع حرکت جوهری، جوهر را نیز از مقولاتی قرار داد که حرکت در آن‌ها رخ می‌دهد. اما او نیز همچون دیگر فلاسفه، حرکت در سایر مقولات را نپذیرفت، به ویژه در مقولاتی که افراد آن‌ها تدریجی الحصول است؛ چرا که حرکت در آن‌ها باعث به وجود آمدن پدیدة «حرکت در حرکت» می‌شود که از دیدگاه همة فلاسفه، امری محال است.با وجود این، به اعتقاد علامه طباطبایی پذیرش حرکت جوهری، مستلزم پذیرش وقوع نوعی حرکت تبعی اما حقیقی در همة مقولات نه‌گانة عرضی است. لذا از دیدگاه ایشان حرکت در حرکت نه تنها محال نیست، بلکه تبیین چگونگی سرعت و کندی حرکات در پرتو پذیرش حرکت در حرکت ممکن است. این مقاله به تبیین زوایای نظریة ایشان و نقد و بررسی آن پرداخته است.}, keywords_fa = {حرکت در مقولات,حرکت تبعی اعراض,حرکت در حرکت,ما فیه الحرکه,سرعت و بطء (کندی)}, url = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_989.html}, eprint = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_989_83d837d828b88d73209d439be34dd923.pdf} } @article { author = {Kohansal, Alireza and Tahrirchi, Nafiseh}, title = {Logical Approach to the Religious Argument of the Maintaining and Quoting the Sharia}, journal = {Islamic Philosophical Doctrines}, volume = {7}, number = {11}, pages = {121-138}, year = {2013}, publisher = {Razavi University of Islamic Sciences}, issn = {2251-9386}, eissn = {2783-4026}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نگرشی منطقی به برهان حفظ و نقل شرع}, abstract_fa = {احراز یقین در دین اسلام، مطلوب است. با توجه به اهمیت موضوع امامت و اینکه تنها استدلال‌های برهانی یقین‌آورند، در این پژوهش سعی شده است تا به تطبیق شرایط برهان در دلیل «حفظ و نقل شرع» که منتج به وجوب نصب و اثبات عصمت است، پرداخته شود. مراد از این امر، اثبات ملازمات و مقدمات استدلال نیست، بلکه مطابقت شرایط منطقی برهان بر آن است. متکلمان اندیشمند در این مسئله بیشتر به قاعدة عقلی لطف، و کمتر به قاعدة حفظ و نقل شرع تمسک کرده‌اند. با توجه به اعتباری بودن لطف و وجوب آن بر خداوند، قاعدة حفظ و نقل شرع اهمیت بیشتر می‌یابد؛ چرا که هم روایات بر آن تأکید دارند و هم با بهره‌گیری از میراث گران‌بهای منطق، شرایط برهان بر آن منطبق است.}, keywords_fa = {برهان,امام,یقین,حفظ و نقل شریعت,اعتباری}, url = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_990.html}, eprint = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_990_5e9eddfaa7adca65ed766a60c6937348.pdf} } @article { author = {}, title = {Arabic abstracts}, journal = {Islamic Philosophical Doctrines}, volume = {7}, number = {11}, pages = {139-142}, year = {2013}, publisher = {Razavi University of Islamic Sciences}, issn = {2251-9386}, eissn = {2783-4026}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده عربی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_991.html}, eprint = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_991_d6aab2e2cbb18e4e8cc888bf8024addd.pdf} } @article { author = {}, title = {English abstracts}, journal = {Islamic Philosophical Doctrines}, volume = {7}, number = {11}, pages = {143-148}, year = {2013}, publisher = {Razavi University of Islamic Sciences}, issn = {2251-9386}, eissn = {2783-4026}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_992.html}, eprint = {https://ipd.razavi.ac.ir/article_992_e95401695cbc6f1919c0be8ce9e03e1d.pdf} }