دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فلسفه اسلامی2251-9386152620200722Explaining and Evaluating the Understanding of Divine Attributes from the Perspective of Mirza Mahdi Esfahaniتبیین و ارزیابی فهم صفات الهی از منظر میرزامهدی اصفهانی3211046FAمهدیآزادپروردانشگاه قم - حوزه علمیه قمJournal Article20200307The issue of knowing the divine attributes and their semantics is one of the most important and controversial issues in the discussion of knowing the Almighty God. Mirza Mahdi Esfahani, by emphasizing verses and hadiths (traditions), seeks to express a special type of negative theology, which is different from other words of those who believe in negative theology, such as Ibn Maimon (Maimonides, Moses ben Maimon) and Qadi Sa’id. In his view, God has attributes, and these attributes are established equivocally (homonymous). The intellect of human beings cannot also know the divine attributes due to the inconsistency between the Creator and the creature, and the description of God to human notions, concepts and knowledge is not correct, but it is God who introduces his attributes to human beings and for this reason, this quotation of this theory does not lead to the cessation of the knowledge of God’s attributes. By explaining and analyzing this theory, it becomes clear that this theory actually leads to the cessation of the intellect in understanding the knowledge of divine attributes.مسئلهی شناخت صفات الهی و معناشناسی آنها، یکی از مباحث بسیار مهم و مورد اختلاف در بحث شناخت خداوند متعال است. میرزا مهدی اصفهانی با تاکید بر آیات و روایات، درصدد بیان نوع خاصی از الهیات سلبی است که با سخن دیگر قائلین به الهیات سلبی مانند ابن میمون و قاضی سعید، متفاوت است. از نظر او خداوند دارای صفت است و این صفات به نحو مشترک لفظی وضع شدهاند. همچنین با توجه به عدم سنخیت میان خالق و مخلوق، عقل انسان ها نمیتواند صفات الهی را بشناسد و توصیف خداوند به معلومات و مفهومات و تصورات بشری صحیح نیست بلکه این خداوند است که صفات خود را به انسانها میشناساند و به همین سبب، قول به این نظریه منجر به تعطیل شناخت صفات خداوند نمیشود. با تبیین و تحلیل این نظریه مشخص می شود که این نظریه در حقیقت منجر به تعطیل عقل در فهم شناخت صفات الهی میشود.https://ipd.razavi.ac.ir/article_1046_e77b666d3dea2f3833dca49df94a617c.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فلسفه اسلامی2251-9386152620200722The Relationship between the World of Archetypal Images and the World of Nature from the View of Allāma Tabataba'i and Sheikh Ishraqرابطه عالم مثال و عالم طبیعت از دیدگاه علامه طباطبایی و شیخ اشراق23401047FAجوادپارساییدانشگاه باقرالعلوم0000-0003-2499-7880احمدشه گلیموسسه پژوهشی حکمت و فلسفهJournal Article20200210The discussion of the relationship between the world of archetypal images and the world of nature is one of the important issues of Islamic philosophy. Sheikh Ishraq rejected the theory of the peripatetic (Aristotelians) about the materiality of imaginary forms and proposed the theory of the world of archetypal images to explain some other issues of his philosophy. Allāma Tabataba'i is also one of the contemporary philosophers who has expressed significant theories about the world of archetypal images and its relationship with the world of nature. In this article, first, the views of two philosophers about the worlds of existence and their arguments in proving the world of archetypal images are explained; then to analyze the relationship between world of archetypal images and the world of nature in subjects such as the theory of illusory and vision, images in the mirror and knowledge of the unseen (mystic, invisible) affairs in Sheikh Ishraq and subjects such as the longitudinal and ambiguity (analogical gradation) relationship of the worlds, the causality of the world of archetypal images to the world of nature, the existence of perfections of the world of nature in the world of archetypal images and explanation of veracious dreams and the quality of sensory perception according to Allāma Tabataba'i, and in the end, some issues are said about the common and distinct points of view of these two philosophers and the challenges of each view.بحث از رابطه عالم مثال و عالم طبیعت یکی از مسائل مهم فلسفه اسلامی است. شیخ اشراق در رد نظریه مشائین در مورد مادی بودن صور خیالی و برای تبین برخی دیگر از مسائل فلسفه خود نظریه عالم مثال را طرح کرده است. علامه طباطبایی نیز از جمله فلاسفه معاصر است نظریات قابل توجهی در مورد عالم مثال و رابطه آن با عالم طبیعت بیان نموده است. در این نوشتار ابتدا به تبیین دیدگاه دو فیلسوف در مورد عوالم هستی و ادله آنها در اثبات عالم مثال پرداخته شده است؛ سپس به تحلیل رابطه عالم مثال و عالم طبیعت در محورهایی همچون نظریه خیال و ابصار، صور موجود در آینه و اطلاع از امور غیبی در شیخ اشراق و محورهایی همچون رابطه طولی و تشکیکی عوالم، علیت عالم مثال نسبت به عالم طبیعت، وجود کمالات عالم طبیعت در عالم مثال و تبین رویاهای صادقه و کیفیت ادراک حسی از نظر علامه طباطبایی پرداخته شده است و در پایان مطالبی در مورد نقاط مشترک و متمایز دیدگاه های این دو فیلسوف و چالش های هر دیدگاه بیان شده است.https://ipd.razavi.ac.ir/article_1047_b04805b08ce21236c9f62363fc866fac.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فلسفه اسلامی2251-9386152620200722Proof of Power and Action from the Perspective of Peripatetic Philosophyبرهان قوه و فعل از منظر فلسفه مشاء4162960FAبهزادپروازمنشدکتری حکمت متعالیهحسینغفاریاستاد/دانشگاه تهرانJournal Article20200813During the written history of philosophy, various views on movement have emerged, among these, it was only Aristotle’s theory of “power” that became most popular with the philosophers after him, especially Muslim philosophers. He considered the hyle to be a complete essence which, together with the physical form, constitutes the body and receives its transformations. Islamic philosophers, especially Ibn Sina, while accepting this, presented several proofs on it, and since then these proofs have been reviewed by philosophers and sometimes -especially in the contemporary period- have been viewed with such denial by some thinkers which has been reduced to something completely mental. Due to the important role of this idea in explaining the changes in the universe and that one of the most important of these proofs is the proof of “power and action”. This study also tries to show that most of the criticisms of this proof are fundamental and this proof has a high degree of unity in Peripatetic philosophy and also tries to analyze its capacity to accept Ṣadra’s editorial. The importance of this issue in strengthening the position of the origin system of Islamic philosophy, i.e. peripatetic philosophy, in one of the most important philosophical teachings; i.e. “power and action” that itself lays the groundwork for a more accurate explanation of the great doctrine of substantive motion (movement-in-substance) and its determination of area.در طول تاریخ مکتوب فلسفه، دیدگاههای گوناگونی پیرامون حرکت پدید آمده است. در این میان تنها نظریه «قوه» ارسطو بود که بیش از همه مقبول فیلسوفان پس از وی به ویژه فیلسوفان مسلمان واقع شد. او هیولا را جوهری سراسر قوه میدانست که با انضمام به صورت جسمیه، جسم را تشکیل میدهد و پذیرای تحولات آن میشود. فیلسوفان اسلامی به ویژه ابن سینا ضمن پذیرش این مطلب، براهین متعددی بر آن اقامه کردند و از آن هنگام، این براهین مورد بازبینی فیلسوفان بوده و گاه ـ به ویژه در دوره معاصرـ نزد برخی اندیشهورزان چنان با دیده انکار نگریسته شده که به امری کاملاً ذهنی فروکاهیده است. با توجه به نقش مهم این اندیشه در تبیین دگرگونیهای جهان هستی و اینکه یکی از مهمترین این براهین، برهان «قوه و فعل» است، این پژوهش هم میکوشد نشان دهد بیشتر نقدهای وارد بر این برهان، مبنایی است و این برهان از انسجام بالایی در فلسفه مشاء برخوردار است و هم تلاش میکند ظرفیت آن را برای پذیرش ویراستی صدرایی بسنجد. اهمیت این موضوع در تقویت جایگاه نظام مادر فلسفه اسلامی یعنی فلسفه مشاء در یکی از مهمترین آموزههای فلسفی، یعنی «قوه و فعل» است که خود زمینهساز تبیین دقیقتر آموزه سترگ حرکت جوهری و تعیین قلمرو آن است.https://ipd.razavi.ac.ir/article_960_e357ec6233e617c13ea6473284bb1c67.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فلسفه اسلامی2251-9386152620200722The Semantic Formulation of Civilization in Ibn Miskawayh’s Book of Tahdhīb al-Akhlāqصورت بندی معناییِ مدنیت در کتاب تهذیب الاخلاق ابن مسکویه63801048FAهدیهتقویگروه تاریخ، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهراJournal Article20200307Civilization is one of the fundamental categories in human societies that emphasizes the obligation to observe the rules and principles of civilization. This category has been widely reflected in the thoughts and theories of Islamic philosophers, including Ibn Miskawayh, due to its impact on biosocial quality. By writing the book of tahdhīb al-Akhlāq, he took an important step in theorizing in the field of ethics and human virtues (excellences) that underlie the growth of civilization. The present article tries to identify and introduce moral virtues and express their impact on creating a semantic formulation of civilization by using the semantic method in the field of linguistics. The research findings show that the five moral virtues: wisdom, chastity, courage, generosity and justice -which are themselves characteristics of civilization- which presented in the book of “tahdhīb al-Akhlāq” have produced categories in a semantic relationship with internal concepts which in the semantic relations with civilization as a focal point, has created a semantic formulation of civilization behind the ideas of Ibn Muskawiyyah, which emphasizes the biosocial based on the preservation of human values.مدنیت از مقولههای بنیادین در جوامع انسانی است که بر التزام به رعایت قواعد و اصول مدنی تاکید دارد. این مقوله به سبب تاثیرگذاری بر کیفیت زیست اجتماعی، در اندیشه و نظریات فلاسفه اسلامی از جمله ابن مسکویه بازتاب وسیعی پیدا کرده است. ایشان با تدوین کتاب تهذیب الاخلاق گام مهمی در نظریهپردازی در حوزه اخلاق، و فضائل انسانی که زمنیه ساز رشد مدنیت است، برداشت. مقاله پیش رو تلاش میکند با شناسایی و معرفی فضائل اخلاقی، تاثیر آنها در ایجاد صورتبندیمعنایی از مدنیت را با بهرهگیری از روش معناشناسی در حوزه زبانشناختی بیان دارد. <br /> یافته پژوهش نشان میدهد فضائل پنجگانه اخلاقی، «حکمت»، « عفت»، «شجاعت»، «سخاء» و «عدالت» ــ که خود از شاخصههای مدنیت هستند ــ مطرح در کتاب تهذیب الاخلاق در ارتباط معنایی با مفاهیم درونی، مقوله-هایی تولید کردهاند، که در روابط معنایی با مدنیت به عنوان نقطه کانونی، صورتبندی معنایی از مدنیت در پس اندیشههای ابن مسکویه را ایجاد کرده که بر زیست اجتماعی بر اساس حفظ ارزشهای انسانی به ماهو انسان تاکید دارد.https://ipd.razavi.ac.ir/article_1048_5c3a6dc3476c4f22ff67f1050491772d.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فلسفه اسلامی2251-9386152620200722The Role of Etymological Knowledge in the Philosophical Approach to the Word “Ḥaqq” (Truth, Right, Reality etc.) in the Holy Quranنقش دانش ریشه شناسی در رهیافت فلسفی به واژه «حقّ» در قرآن کریم81110104910.30513/ipd.2020.1049FAبی بی زینبحسینیاستادیار دانشگاه فرهنگیان واحد خراسان رضویحسینقائمی اصلاستادیار گروه الهیات دانشگاه یاسوجرقیهبادسارکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیثJournal Article20191214The word ḥaqq (truth, right, reality etc.) is one of the most widely used words in the Holy Quran, which despite its external clarity, its exact meaning requires etymology, and in the Holy Quran, it has been used in more than 30 different meanings. Meanings such as: Allah, the Prophet (pbuh), Quran, Islam, justice, truth, Ka'bah, wealth, ... which indicate the ambiguity of the meaning of this word in the Holy Quran. In this research, using the knowledge of etymology and historical semantics, the relationship between the various uses of this word and the centrality of the lexical principle of “existence” is explained. This new approach to the word ḥaqq (truth, right, reality etc.) can, while confirming some of the philosophers’ interpretations of the word ḥaqq (truth, right, reality etc.), document the principle of the validity of lexical (literal) ijtihad (lit. physical or mental effort, expended in a particular activity) and make the way easier for the philosophical interpretation of many other verses in the Holy Qur'an that philosophers has not held it due to avoid the eisegesis for the lack of lexical basis. It can also have an effect on ranking different topics of existence, in terms of its importance and results.واژه حق یکی از پرکاربردترین واژهها در قرآن کریم است، که با وجود وضوح ظاهری، معنای دقیق آن نیازمند ریشه شناسی است و در قرآن کریم، در بیش از 30 معنای مختلف به کار رفته است. معانی مانند: الله، پیغمبر(ص)، قرآن، اسلام، عدالت، صدق، کعبه، حظّ، ....که نشانگر غموض مفهوم این واژه در قرآن کریم است. <br /> در این پژوهش با استفاده از دانش ریشه شناسی و معناشناسی تاریخی، ارتباط کاربردهای متنوع این واژه ، با محوریت اصل لغوی «وجود» تبین میگردد.<br /> این رهیافت نو به واژه «حقّ» میتواند ضمن تأیید پارهای برداشتهای فلاسفه از واژه حقّ، به مستند اصل اعتبار اجتهاد لغوی، راهگشای تفسیر فلسفی بسیاری از آیات دیگر در قرآن کریم باشد که فلاسفه به خاطر دوری از اتهام به تفسیر به رأی، به جهت عدم مبنای لغوی، به آن استناد نکردهاند. همچنین میتواند، تأثیری بر رتبهبندی موضوعات مختلف وجود، از حیث اهمیت و ثمرات آن داشته باشد.https://ipd.razavi.ac.ir/article_1049_0d3f47a87fba0f27b248a12d04420169.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فلسفه اسلامی2251-9386152620200722Recognition of the Concept of Nature in Suhrawardī’s Philosophy in the Light of the Critique of a Typical Formبازشناسی مفهوم طبیعت در فلسفه سهروردی در پرتو نقد صورت نوعیه1111321050FAسیدمحمدعلیدیباجیدانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران، پردیس فارابیعلی اکبرناسخیاندانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20200118Suhrawardī in his works criticizes and refutes the existence and necessity of specific substances (forms of species). The negation of the existence of species (specific substance) forms requires the negation of two important rules in peripatetic philosophy. The first is that the substance is only dependent on the substance and the accident cannot be the fixer of the substance, and the second is that the essentials (essences) in the substances which attributed on their univocal (non-derivative predication), not analogical gradation are attributed on their own essence. The question that arises here is what is the place of the negation of the existence of specie (specific substance) in the philosophical system of illumination and for what purpose? According to Suhrawardī’s method of reasoning, we find that he uses by knowing of the negation of the Specific substances (form of species) and the acceptance of the standing of the essence to the body (disposition, figure) and also gradation (ambiguity) in nature, uses them in proving the ideal (paradigm, idea) and designers (managers, governing) of differences and thus reaches in the new concept of nature. Nature in this new meaning and concept, as the origin (principle) of light management of the universe of objects by the lords of types (archetypes of species), in other words, the origin of light for the various movements (motions, change) of objects (physical beings).سهروردی در آثار خود، وجود و ضرورت صورتهای جوهری انواع را مورد نقد و ابطال قرار میدهد. نفی وجود صورتهای نوعیه، مستلزم نفی دو قاعده مهم در فلسفه مشاء است. اول، آن که جوهر فقط به جوهر متقوم است و عرض نمیتواند مقوم جوهر باشد و دوم، آن که ذاتیات در جواهر به حمل متواطی، و نه تشکیکی، بر ذات خود حمل میشوند. پرسشی که در این میان مطرح میشود، آن است که نفی صورت نوعیه در دستگاه فلسفی اشراق چه جایگاهی دارد و با چه هدفی صورت گرفته است؟ با توجه به شیوه استدلال سهروردی، در مییابیم که او با آگاهی از لوازم نفی صورت نوعیه و پذیرش تقوم جوهر به هیئات و نیز تشکیک در ماهیت، آنها را در اثبات مثل و مدبرات مفارق به کار میگیرد و از این رهگذر به مفهوم نوی از طبیعت دست مییابد. طبیعت در این معنا و مفهوم نو، بهمنزلۀ مبدء تدبیر نوری عالم اجسام توسط ارباب انواع و به بیانی دیگر، مبدئیت نور برای حرکتهای گوناگون اجسام است.https://ipd.razavi.ac.ir/article_1050_bf7c8c5325c821794c5bf5f319bfc3c1.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فلسفه اسلامی2251-9386152620200722Activity or Capability of the Soul in Perceiving of Details and Examining the Results of Accepting Each One in Ṣadra’s Thoughtفاعلیت یا قابلیت نفس در ادراک جزئیات و بررسی نتایج حاصل از پذیرش هر یک در اندیشه صدرا133156964FAامیرراستیندکتری حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهدسیدمرتضیحسینی شاهرودیاستاد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200813Sadr-ol-Mote'allehin May Allah be Merciful to him paints two main images for the soul regarding the perception of partial illusory and sensory (perceptual) forms: one is the active soul and the other is the capable soul. For each of the two theories, there is evidence in his works. The most important result of accepting the activity of the soul, according to the rule of “the doer (producer) and the giver of the object, that does not lack it”, is the acceptance of the possession of forms by the soul in the rank before issuance (emanation) and activity. Such a conclusion leads us to a similar theory but more accurate in the field of soul perception, which is the mystical theory of soul development (unveiling). On the other hand, talking about the capability of the soul in relation to illusory and sensory forms leads us to have the power (potentiality) of the soul, its departure from the power to actuality in the process of perception consequently, the materiality of the human soul and also the materiality of sensory and illusory perceptions. The results which are inconsistent with some of Ṣadra’s other principles. Therefore, it seems that the first theory in partial perceptions is closer to the correct opinion and has more acceptable philosophical results.صدرالمتألهین در مورد ادراک صور جزئی خیالی و حسی، دو تصویر عمده برای نفس ترسیم میکند؛ یکی نفسِ فاعل و دیگری نفسِ قابل. برای هر یک از هر دو نظریه نیز شواهدی در آثار وی وجود دارد. مهمترین نتیجه پذیرش فاعلیت نفس، طبق قاعده «فاعل و معطی شیء، فاقد آن نیست»، قبول واجد بودن صور توسط نفس در مرتبه قبل از صدور و فاعلیت است. چنین نتیجهای ما را به نظریه مشابه، اما دقیقتری در حوزه ادراکات نفس میرساند و آن، نظریه عرفانی انکشاف نفس است. از سوی دیگر، سخن از قابلیت نفس نسبت به صور خیالی و حسی، ما را به قوه داشتن نفس، خروج آن از قوه به فعلیت در جریان ادراک و در نتیجه، مادیت نفس انسانی و نیز مادیت ادراکات حسی و خیالی میرساند؛ نتایجی که با برخی مبانی دیگر صدرایی ناسازگار است. لذا به نظر میرسد نظریه نخست در ادراکات جزئی، به صواب نزدیکتر است و نتایج فلسفی پذیرفتنیتری را به همراه دارد.https://ipd.razavi.ac.ir/article_964_e4d1f6de0e9df85829f19dd877e9d109.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فلسفه اسلامی2251-9386152620200722Analysis of the Nature of Sign from the Perspective of Saussure and Farabiتحلیل ماهیت نشانه از منظر سوسور و فارابی1571701051FAنداراه بارکارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه مازندران . پزوهشگر فلسفه و زبان . مدرسمهدیخبازی کناریدانشیار رشته فلسفه های جدید و معاصر غرب . ریاست معاونت پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندرانJournal Article20191009Semiotics is an important part of Saussure’s serious studies in the field of linguistics. According to Saussure, the nature of the sign is divided into signifier and signified. In the common sense, the signifier is something outside the mind and the signified is something inside the mind. Saussure, however, following Kant, challenges the customary view and considers the origin of the production of them enclosing in mind. In the tradition of Islamic philosophy, Farabi is the first linguistic philosopher to pay attention to the contemporaneous structure of language, regardless of its historical aspect. Using the concept of word and reason, while reading the relations between them conventionally, he offers a subjectivist reading of the analysis of the nature of signs. The present article has two purposes: 1st, Saussure and Farabi’s views on the nature of the sign will be examined. 2nd , Farabi’s view of the letter and reasonable and how they relate to Saussure’s signified will be analyzed.نشانه شناسی بخش مهمی از مطالعات جدی سوسور در حوزه زبان شناسی است. از نظر سوسور، ماهیت نشانه به دو بخش دال و مدلول تقسیم می شود. درتلقی متعارف، دال امری بیرون از ذهن و مدلول امری درون ذهنی است. اما سوسور به تبعیت از کانت، دیدگاه متعارف را به چالش کشیده و خاستگاه تکوین هر یک را منطوی در ذهن می داند. در سنت فلسفه اسلامی، فارابی نخستین فیلسوفِ زبانی است که به ساختار همزمانی زبان صرف نظر از وجه تاریخی آن توجه می کند. وی با بکارگیری مفهوم لفظ و معقول، ضمن قراردادی خواندن روابط میان آن ها، خوانشی سوبژکتیویستی از تحلیل ماهیت نشانه ارایه می دهد. مقاله حاضر دو هدف دارد: نخست، دیدگاه سوسور و فارابی در باب ماهیت نشانه بررسی خواهد شد. دوم، دیدگاه فارابی نسبت به لفظ و معقول و چگونگی روابط میان آن ها در نسبت با دال و مدلول سوسور واکاوی خواهد شد.https://ipd.razavi.ac.ir/article_1051_4aef5067ae43ef414e1757c66cb34d1c.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فلسفه اسلامی2251-9386152620200722A Reflection on the Theory of God’s Inferred (Attained) Knowledge of Pre-Creation Creaturesتأملی بر نظریۀ علم حصولی پروردگار به آفریدگان پیش از آفرینش1711951052FAابراهیمرستمیاستادیار گروه معارف اسلامیJournal Article20200421In this research, the views of Professor Fayyazi have been analyzed. Sadr-ol-Mote'allehin, according to the rule of indivisible entity and by proving the existential perfections of possible beings in the essence of the Almighty Supreme Being, explaining the knowledge by presence of God (immediate apprehension, intuitive knowledge) in the position of essence. Professor Fayyazi believes that this view has its drawbacks. The basic drawback is that Mulla Sadrā’s interpretation of the systematic ambiguity of existence becomes contradictory and the structural drawback with this, is that, this view is incapable of proving God’s knowledge of the contingent things which annihilated (nonexistent) and the impossibilities. After explaining the conceptual, systematic ambiguity and individual (particular) unity of existence, the author has reached the conclusion that the above-mentioned basic drawback has not been included Ṣadr-ol-Mote'allehin’s argument on the immediate apprehension of God is based on the systematic ambiguity unity of existence, while the basic drawback which is related to individual oneness (particular unity) unity is still existed and for the structural problems, it has been stated that although the proof of this kind of immediate apprehension for God has methodological weaknesses, but the final opinion of Ṣadr-ol-Mote'allehin is the same synoptic (collective) knowledge while discovering (unveiling) in detail what is immediate apprehension and then the theory of Professor Fayyazi about the inferred knowledge (attained knowledge) of God to the creatures before creation has been examined.<em>در این پژوهش به تحلیل دیدگاه استاد فیاضی پرداخته شده است. صدرالمتألهین با توجه به قاعده بسیط الحقیقه و از طریق اثبات کمالات وجودیِ موجودات ممکن در ذات حقتعالی، به تبیین علم حضوری خداوند به موجودات در مقام ذات میپردازد. استاد فیاضی معتقد است که این دیدگاه دارای اشکالاتی است. اشکال مبنایی آن است که تفسیر ملاصدرا از تشکیک وجود، مستلزم تناقض است و اشکال بنایی این است که این دیدگاه از اثبات علم خداوند به ممکنات معدوم و ممتنعات، ناتوان است.</em><br /> نگارنده پس از تبیین وحدت مفهومی، تشکیکی و شخصی وجود، به این نتیجه دست یافته که اشکال مبنایی مذکور وارد نبوده و استدلال صدرالمتألهین بر علم حضوری خدا، مبتنی بر وحدت تشکیکی وجود است، در حالی که اشکال مبنایی در ارتباط با وحدت شخصی وجود است. در مورد اشکالات بنایی، بیان شده که هرچند اثبات این نحوه از علم حضوری برای خداوند به لحاظ روششناسی دارای ضعفهایی است، اما رأی نهایی صدرالمتألهین، همان علم اجمالی در عین کشف تفصیلی است که به صورت علم حضوری است. در ادامه، نظریه استاد فیاضی دربارۀ علم حصولی پروردگار به آفریدگان قبل از آفرینش، مورد بررسی قرار گرفته است.https://ipd.razavi.ac.ir/article_1052_6d18de0169d1ff45291ccb2def6ba7e3.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فلسفه اسلامی2251-9386152620200722Some Logical Ideas of Samarqandī and Allāma Tabataba'i’s Innovative Opinion on the Parts of the Propositionبرخی از اندیشههای منطقی سمرقندی و نظر ابتکاری علامه طباطبایی در اجزای قضیه1972121053FAاکبرفایدئیاستادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20191227Shams al-Dīn Muḥammad ibn Ashraf al-Ḥusaynī al-Samarqandī, an unknown logician of the seventh century AH, has an effective role in the growth and development of Sinai (Avicennism) logic in the Islamic world. Examination of his logical views shows his influence on the thoughts of some logicians, especially Qutb al-Din al-Razi. In addition to expanding some of Ibn Sina’s (Avicenna) innovations, he has certain logical views. Adherence to Ibn Sina’s system of logistics, simplification of affirmation (assertion) or negation of the composition of affirmation (assertion), solving the whole problem of false theology, distinguishing between different instances (referents) of the necessity of description and dividing it into three types, adding mental condition in negative conversion (even conversion or converse) in inversion of subject which is nonexistent attribute or affirmative inversion of attribute (predicate) which is nonexistent subject is one of the logical thoughts of Shams al-Dīn al-Samarqandī. The present article, while mentioning and examining these opinions, in discussing the simplicity of affirmation, mentions and examines Allāma Tabataba'i’s innovative view on the number of parts of the proposition, which in his view is not the Hokmieha (order, verdict ratio of the main parts of the proposition.<em>شمسالدین محمد بن اشرف سمرقندی، منطقدان ناشناخته سده هفتم هجری، نقش مؤثری در رشد و بالندگی منطق سینوی در جهان اسلام دارد. بررسی آرای منطقی او، از تأثیرش در افکار برخی منطقدانان به ویژه قطبالدین رازی حکایت دارد. او علاوه بر بسط و گسترش برخی از نوآوریهای ابن سینا، از آرای منطقی خاصی برخوردار است. تبعیت از نظام منطقنگاری ابن سینا، بساطت تصدیق یا نفی مرکبانگاری تصدیق، حل مسئله کل کلامی کاذب، تفکیک میان مصادیق مختلف ضرورت وصفیه و تقسیم آن بر سه قسم، افزودن شرط ذهنیه در عکس مستوی سالبۀ معدولةالموضوع معدومةالمحمول و یا موجبۀ معدولةالمحمول معدومةالموضوع، از جمله اندیشههای منطقی شمسالدین سمرقندی است.</em><br /> نوشتار حاضر ضمن ذکر و بررسی این آراء، در بحث از بساطت تصدیق، به ذکر و بررسی دیدگاه ابتکاری علامه طباطبایی در مورد تعداد اجزای قضیه میپردازد که از دیدگاه ایشان، نسبت حکمیه از اجزای اصلی قضیه به شمار نمیرود.https://ipd.razavi.ac.ir/article_1053_0375150c673a40704e27dc01765321e3.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فلسفه اسلامی2251-9386152620200722A Comparative Study of “Human Transcendental Identity” in the Thought of Heidegger and Mulla Sadrāبررسی تطبیقی «هویت استعلایی انسان» در اندیشه هیدگر و ملاصدرا2132291054FAمحمدحسینکیانیدکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قمJournal Article20191104Heidegger and Mulla Sadra’s views on the “transcendental identity of human” can be examined comparatively. In this comparison, conformities and differences are obtained. The forms of affinities are as follows: First, both believe in a single meaning of transcendence in the context of existence and acknowledge the unilateral influence of existence in the realization of human transcendence; Second, they believe in the importance of transcendence in the definition of human and consider the identity of human as dependent on transcendence and then, both imply the constant continuation of human transcendence. The points of distinction are as follows: First, their basis for transcendence is different; since the beginning of transcendence in Heidegger is with Descartes’ critique of subjectivism, and he arrives at the idea that man is the only being who realizes things in their opening; but the beginning of transcendence in Mulla Sadrā’s thought is depicted by explaining the objectivity (entity of connection) of beings to real existence and is based on the belief that the exploration of existence in man occurs through the substantial movement, will and grace of real existence. Second, Heidegger, with the ontological system he portrayed, believes in Dasein’s self-reliance in transcendence; but in Mulla Sadra’s thought, attention to the divinity and in the light of it, scientific and practical reliance on its aspects has fundamental importance.آرای هیدگر و ملاصدرا در باب «هویت استعلایی انسان» را میتوان از جهاتی مورد بررسی تطبیقی قرار داد. در این تطبیق، قرابتها و تمایزهایی به دست میآید. وجوه قرابت از این قرارند: نخست، هر دو قائل به معنایی واحد از استعلا در بستر وجود هستند و به تأثیرگذاری یکجانبۀ وجود در تحقق استعلای انسان اذعان دارند؛ دوم، به اهمیت استعلا در تعریف انسان اعتقاد داشته و هویت انسان را قائم به استعلا تلقی میکنند؛ وانگهی، هر دو به استمرار دائمی استعلای آدمی تصریح دارد. جهات تمایز نیز به این شرح است: نخست، مبنای آنها درباره استعلا متفاوت است؛ زیرا آغاز استعلا در هیدگر با نقد سوبژکتیویسم دکارت است و به این عقیده نائل میشود که انسان تنها موجودی است که اشیا را در گشودگیاش درمییابد؛ اما آغاز استعلا در اندیشه ملاصدرا با تبیین عینالربطی موجودات به وجود حقیقی ترسیم شده و بر این عقیده استوار است که انکشاف هستی در انسان، بر مدار حرکت جوهری، اراده و فیض وجود حقیقی رخ میدهد؛ دوم، هیدگر با نظام هستیشناسانهای که ترسیم کرده، به خوداتکاییِ دازاین در امر استعلا اعتقاد دارد، اما در اندیشه ملاصدرا اهتمام به الوهیت و در پرتو آن، تمسک علمی و عملی به جوانب آن از اهمیت بنیادین برخوردار است.https://ipd.razavi.ac.ir/article_1054_1a480ca20964ecc5e79c926ac80f308c.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فلسفه اسلامی2251-9386152620200722A Comparative Study of Complete (Perfect) and Incomplete (Partial) Cause in Philosophy with Motive (Reason) and Condition in the Knowledge of the Principles of Jurisprudenceمطالعه تطبیقی علت تامه و ناقصه در فلسفه با سبب و شرط در علم اصول231250969FAغلامعلیمقدمهیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی0000000172818897Journal Article20200813Causality, which is one of the principles of existence and thought, is one of the important issues in the field of religious knowledge (studies). Shiite thinkers, as a rationalist current, have always defended the principle of causality and explained its rulings and types. Division of cause into complete (perfect), incomplete (partial), real, preparing, simple, compound (composite), proximate, remote, etc. in philosophy and division into cause, condition, appropriateness (necessary), hindrance (hindering) and preparer, etc. in the knowledge of principles of jurisprudence, is one of the common topics between these two studies. Philosophers have done this division mostly by the method of dichotomy exclusion, and the scholars of the knowledge of principles have presented multiple divisions according to the jurisprudential and practical credentials. In this article, we have comparatively studied the divisions of cause in these two sciences by an analytical method, and by criticizing of the explanation principally, we have shown that the division of causes in the dichotomy method is more coherent and convincing and faces fewer problems. In addition, some divisions of motive (reason) in the knowledge of principles can be interpreted based on the common division in philosophy.علیت که از مبادی وجود و اندیشه است، از مباحث مهم در حوزه معارف دینی به شمار میرود. متفکران شیعه به عنوان جریانی عقلگرا، همواره از اصل علیت دفاع کرده و به تبیین احکام و اقسام آن پرداختهاند. تقسیم علت به تامه، ناقصه، حقیقی، معد، بسیط، مرکب، قریب، بعید و... در فلسفه، و تقسیم به سبب، شرط، مقتضی، مانع و معد و... در علم اصول، از جمله مباحث مشترک میان این دو علم است. فلاسفه این تقسیم را بیشتر به روش حصر ثنایی انجام داده و دانشمندان علم اصول ناظر به اعتبارات فقهی و عملی، تقسیمی چندگانه ارائه کردهاند. در این مقاله با روش تحلیلی، به مطالعه تطبیقی تقسیمات علت در این دو علم پرداخته و با نقد تبیین اصولی نشان دادهایم که تقسیم علت به روش ثنایی، از انسجام و اتقان بیشتری برخوردار، و با اشکالات کمتری مواجه است. ضمن آنکه میتوان برخی تقسیمات علت در دانش اصول را بر اساس تقسیم رایج در فلسفه تفسیر کرد.https://ipd.razavi.ac.ir/article_969_12effea30eb3d43ea059c6d6c210b209.pdf