Social ontology is a field under applied metaphysics that studies the quiddity and attributes of social ontology. The main question is how the social world has been constructed which itself encompasses two questions: what are the constituent components of the social world and what factors have been established it? Allamah Tabatabaei has opinions about the issue of constructs (i'tibariat) and especially constructs after society (conventions) that seems to have a strong relationship with the subject matter. This article has aimed to extract his potential answers to this question from terminology and the conceptual structure of thinking. in this respect, it is firstly abbreviated Allamah Tabatabaei’s attitude about the formation of the social categories and then his opinion is compared with the existing theories. It seems that Allamah Tabatabaei believes that the components which constitute a community are the non-social components including constructs (i'tibariat) and mental states of the community such as cognitivism and thinks the factor which establishes social categories is a factor in the community scale (the agreement between two applications or more) that it is not necessarily “agreement” or “contract”.
آقاجانی، نصراللّٰه، «علامه طباطبایی و فلسفه علوم اجتماعی»، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، سال پنجم، شماره 2 (پیاپی 18)، بهار 1393 ش.
امیدی، علی، «رویکردهای سهگانۀ روششناختی در مطالعات علوم اجتماعی و مقایسه آن با نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی»، فصلنامه حکمت و فلسفه، سال نهم، شماره 4 (پیاپی 36)، زمستان 1392 ش.
بوذرینژاد، یحیی، «منشأ حیات اجتماعی از نظر علامه طباطبایی»، دوفصلنامه نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، سال دوم، شماره 2 (پیاپی 3)، پاییز و زمستان 1391 ش.
پارسانیا، حمید، حسن داناییفرد، و سیدابوالحسن حسینی، «دلالتهای نظریه اعتباریات برای تحول در علوم انسانی»، فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی، سال دوم، شماره 1 (پیاپی 5)، تابستان 1393 ش.
پوپر، کارل، جامعه باز و دشمنان آن، عزتاللّٰه فولادوند، چاپ سوم، تهران، خوارزمی، 1380 ش.
پورحسن، قاسم، «اعتباریات اجتماعی و نتایج معرفتی آن؛ بازخوانی دیدگاه علامه طباطبایی»، فصلنامه حکمت و فلسفه، سال نهم، شماره 4 (پیاپی 36)، زمستان 1392 ش.
دباغ، سروش، و حسین دباغ، «اعتبار و حقیقت در اخلاق؛ افتراق و اشتراک اخلاق طباطبایی و اخلاق ویتگنشتاین متقدم»، پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت سابق)، سال هفتم، شماره 2 (پیاپی 14)، پاییز و زمستان 1388 ش.
راستیان، ابراهیم، محمد بیدهندی، و فروغالسادات رحیمپور، «تقریر انسانشناسانه اعتباریات بر اساس ماجرای هبوط انسان از منظر علامه طباطبایی»، دوفصلنامه فلسفه و کلام اسلامی، سال پنجاه و دوم، شماره 1، بهار و تابستان 1398 ش.
رحمتی، انشاءاللّٰه، و لیلی حیدریان، «اعتباریات در فلسفه اخلاق علامه طباطبایی و مقایسه آن با رویکرد ناشناختگرایی در فرا اخلاق»، دوفصلنامه پژوهشهای معرفتشناختی، سال اول، شماره 2، بهار و تابستان 1391ش.
طباطبایی، سیدمحمدحسین، اصول فلسفه و روش رئالیسم، پاورقی مرتضی مطهری، تهران، بیتا.
عاشوری، مهدی، و عبدالحسین خسروپناه، «واقعنمایی و ارزش معرفتی شناختهای ظنی بر مبنای نظریه اعتباریات علامه طباطبایی»، دوفصلنامه فلسفه و کلام اسلامی، سال چهل و نهم، شماره 1، بهار و تابستان 1395 ش.
فصیحی، سیدحسین، و محمد رضاپور، «ماهیت اعتباریات و بررسی پیوستگی آن با حقایق اجتماعی»، پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی (طلوع نور سابق)، سال یازدهم، شماره 43، بهار 1392 ش.
کدخدایی، عباسعلی، و هادی طحان نظیف، «ساختار و ماهیت حکومت از منظر غایت و وسیله در پرتو نظریه اعتباریات»، فصلنامه مطالعات حقوق عمومی، سال چهل و ششم، شماره 1، بهار 1395ش.
کرد فیروزجایی، یارعلی، «حقیقت ادراک حسی از دیدگاه علامه طباطبایی»، فصلنامه معرفت فلسفی، سال دهم، شماره 3 (پیاپی 39)، بهار 1392 ش.
گوتیر، دیوید، «قرارداد اجتماعی به عنوان یک ایدئولوژی»، ترجمه علیاکبر عسگری، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، سال دوم، شماره 1 (پیاپی 5)، تابستان 1377ش.
لاک، جان، رساله دوم درباره دولت، ترجمه شهرام ارشدنژاد، تهران، روشنگران و مطالعات زنان، 1387 ش.
Epstein, Brian, “Social Ontology”, in: Edward N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2018, Available at: <https://plato.stanford.edu/archives/ sum2018/entries/social-ontology>.
Hart, H. L. A., The Concept of Law, Oxford, Clarendon Press, 1961.
Jacquette, Dake, “Psychologism Revisited in Logic, Metaphysics, and Epistemology”, Metaphilosophy, Vol. 32(3), 2001.
Lewis, David Kellogg, Convention: A Philosophical Study, Cambridge, MA: Harvard University Press, 1969.
Locke, John, The Works of John Lock, A New Edition, Corrected, In Ten Volumes, Vol. lV, London, Printed for Thomas Tegg, 1823.
Mill, John Stuart, A System of Logic, Ratiocinative and Inductive, New York, Harper & Brothers, Publishers, 1882.
Pettit, Philip, The Common Mind: An Essay on Psychology, Society, and Politics, New York, Oxford University Press, 1993.
Pitt, David, “Mental Representation”, in: Edward N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2020, Available at: <https://plato.stanford.edu/archives/ spr2020/entries/mental-representation>.
Searle, John R., Making the Social World: The Structure of Human Civilization, Oxford, Oxford University Press, 2010.
Hasani, H. (2022). The Social Ontology of Allamah Tabatabaei Based on Constructs (I'tibariat). Islamic Philosophical Doctrines, 16(29), 131-159. doi: 10.30513/ipd.2022.3398.1301
MLA
Hamid Hasani. "The Social Ontology of Allamah Tabatabaei Based on Constructs (I'tibariat)". Islamic Philosophical Doctrines, 16, 29, 2022, 131-159. doi: 10.30513/ipd.2022.3398.1301
HARVARD
Hasani, H. (2022). 'The Social Ontology of Allamah Tabatabaei Based on Constructs (I'tibariat)', Islamic Philosophical Doctrines, 16(29), pp. 131-159. doi: 10.30513/ipd.2022.3398.1301
VANCOUVER
Hasani, H. The Social Ontology of Allamah Tabatabaei Based on Constructs (I'tibariat). Islamic Philosophical Doctrines, 2022; 16(29): 131-159. doi: 10.30513/ipd.2022.3398.1301