Recognizing the Position of the Existence Gradation on the Subject of Philosophy

Document Type : Original Article

Author

Assistant professor, Department of Philosophy and Islamic Theology, Razavi University of Islamic Sciences, Mashhad, Iran

Abstract

The issues and questions of knowledge (Arabic: اَلْعِلْم, romanized: al-ʿilm) discuss the accidents (Arabic: عَوارِض) and rulings (aḥkām, Arabic: أحْکام “rulings”, plural of ḥukm “حُکْم”) of the subject specific to that knowledge. Among the strengths of knowledge and the presentation of scientific issues in educational texts are the preservation of the subject, the maintenance of discussions within the scope of accidents, and the determination of the appropriate position of each issue in the technical order of the topics. The issue of the existence gradation (Arabic: ﺗَﺸْﻜﻴﻚُ الْوُجود) in the common didactic texts of philosophy is usually discussed at the beginning of the discussions of the book and among the precepts of existence, and its expression, arguments, and problems are discussed in this position. The question is whether it is possible to propose a more appropriate position for the discussion of the existence gradation. Given the nature and content of skepticism, it appears more beneficial to include the topics of the existence gradation under the issue of unity and diversity. This approach would help establish a proper connection with the subject of philosophy through unity and diversity, which are among the properties and accidents of existence. Additionally, it would secure an appropriate place for the existence gradation within philosophical issues and organize its topics related to unity and diversity in a more logical manner. In this article, we analytically demonstrated that the topics of the existence gradation will achieve better logical order and philosophical articulation (expression) when included within the discussions of unity and diversity.

Keywords


  1. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله. (1371ش). المباحثات‏، (تصحیح محسن بیدارفر). قم: انتشارات بیدار.
  2. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله. (1379ش). التعلیقات. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
  3. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله. (1385ش). الشفاء (المنطق و الجدل)، (به کوشش احمد فؤاد اهوانی). قاهره: بی‌نا.
  4. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله. (1404ق). الشفاء (الطبیعیات)، (تحقیق سعید زائد). قم: انتشارات مکتبة آیة الله المرعشى‏.
  5. ارسطو. (1366ش). متافیزیک، (ترجمۀ شرف‌الدین خراسانی). تهران: گفتار.
  6. آملی، محمدتقی. (بی‌تا). درر الفوائد. قم: اسماعیلیان.
  7. جوادی آملی، عبدالله. (1386ش). رحیق مختوم، (تحقیق حمید پارسانیا). قم: اسراء.
  8. جوادی آملی، عبدالله. (1388ش). فلسفۀ صدرا، (تحقیق محمدکاظم بادپا). قم: اسراء.
  9. حائری یزدی، مهدی. (1361ش). هرم هستی، تحلیلی از مبادی هستی‌شناسی تطبیقی. تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
  10. حقانى، حسین. (1378ش).‏ شرح نهایة الحکمه. تهران: انتشارات دانشگاه الزهراء(س).
  11. ربانى گلپایگانى، على. (1371ش).‏ إیضاح الحکمه (ترجمه و شرح بدایة الحکمه). قم: انتشارات مرکز جهانى علوم اسلامى‏.
  12. ‏رحمانی، غلامرضا. (1381ش). هستی‌شناسی تطبیقی ارسطو. قم: بوستان کتاب.
  13. سبزواری، هادی بن مهدی. (1369ش). شرح المنظومه، (تعلیقۀ حسن حسن‌زاده آملی). تهران: ناب.
  14. سبزواری، هادی بن مهدی. (1376ش). رسائل حکیم سبزواری. تهران: اسوه.
  15. سبزواری، هادی بن مهدی. (1383ش). أسرار الحکم فی المفتتح والمختتم. قم: مطبوعات دینی.
  16. سوزنچی، حسین. (1384ش). تاریخچۀ نظریۀ تشکیک. مجلۀ رهنمون، شمارۀ 11، ص93-118.
  17. سهروردی، شهاب‌الدین. (1375ش). مجموعۀ مصنفات شیخ اشراق، (تصحیح هانرى کربن). تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگى‏.
  18. ‏شریعتى نجف‏آبادى، رحمت‏الله. (بی‌تا). حکمت برین (ترجمه و شرح تطبیقى بدایة الحکمه). قم: بوستان کتاب.
  19. شیرازی، محمد بن ابراهیم. (1360ش)، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیه. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
  20. شیرازی، محمد بن ابراهیم. (1366ش). تفسیر القرآن الکریم. قم: بیدار.
  21. شیرازی، محمد بن ابراهیم. (1422ق). شرح الهدایة الأثیریه. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
  22. شیرازی، محمد بن ابراهیم. (1981م). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعه. بیروت: دار إحیاء التراث العربی‏.
  23. صمدی آملی، داوود (1386ش). شرح نهایة الحکمه. قم: قائم آل محمد(عج).
  24. طباطبایى، سید محمدحسین. (1362ش). نهایة الحکمه. قم: مؤسسة النشر الإسلامى.
  25. ‏طباطبایى، سید محمدحسین. (1388ش). بررسی‌های اسلامی. قم: بوستان کتاب.
  26. طباطبایی، سید محمدحسین. (1416ق). بدایة الحکمه. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
  27. عابدی، احمد. (1379ش). «تشکیک در فلسفۀ اسلامی». پژوهش‌های فلسفی کلامی، 2(5-6)، 34-47. DOI: 22091/pfk.2000.450
  28. فنا، فاطمه. (1382ش). «تشکیک». در: دانشنامۀ جهان اسلام (زیر نظر غلامعلی حداد عادل، ج7، ص350-352). تهران: بنیاد دائرة‌المعارف اسلامی.
  29. قیصری، محمد داوود. (1381ش). رسائل قیصرى، (تحقیق سید جلال‌الدین آشتیانى).‏ تهران: مؤسسۀ پژوهشى حکمت و فلسفه.
  30. کاپلستون، فردریک. (1368ش). تاریخ فلسفه، (ترجمۀ سید جلال‌الدین مجتبوی). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  31. گاتری، دبلیو. سی. (1376ش). تاریخ فلسفۀ یونان، (ترجمۀ مهدی قوام‌صفری). تهران: فکر روز.
  32. مصباح، محمدتقی. (1393ش). تعلیقة علی نهایة الحکمه. قم: مؤسسۀ آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
  33. مطهرى، مرتضی. (1390ش). مجموعه آثار. تهران: صدرا.
  34. ولفسون، هری. (1353ش). اصطلاح مُشکّک در آثار ارسطو و فلسفۀ اسلامی و آثار ابن‌میمون، (ترجمۀ فریدون بدره‌ای)، در: منطق و مباحث الفاظ (مجموعۀ متون و مقالات تحقیقی. تحقیق مهدی محقق و توشی‌هیکو ایزوتسو). تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه تهران.
  35. هاشمی عطار، خدیجه؛ انواری، سعید. (1397ش). «بررسی ناسازگاری آراء ملاصدرا در مبحث تشکیک در ماهیات». حکمت معاصر، 9(2)، 201-223. DOI: 30465/cw.2018.3415