ارتباط مفهوم وجود با حقیقت وجود در حکمت متعالیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

2 دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

درسنت فلسفه اسلامی به تبع فلسفه یونان و متافیزیک ارسطو بحث از وجود به عنوان موضوع فلسفه از فارابی و ابن سینا با تمایز وجود و ماهیت تا ملاصدرا استمرار یافت. با توجّه به اصل اصالت خارجی وجود در حکمت متعالیه، ملاصدرا به تمایز حقیقت وجود و مفهوم وجود پرداخته و احکام هر یک را مشخص نموده است. او و تابعانش امّا دربارۀ کیفیت ارتباط و انتزاع مفهوم وجود از حقیقت وجود و تبیین مطابَق و مصداق مفهوم وجود همداستان نیستند. چالش عمده در این زمینه مربوط به اصلی است که بیشتر این حکیمان به آن اذعان دارند: اصل عدم حصول حقیقت خارجی وجود در ذهن و امتناع اکتناه آن. این مشکل زمانی دوچندان می‌شود که این حکیمان معتقد هستند مفهوم وجود از سویی بدیهی است و از سوی دیگر حقیقت خارجی آن در غایت خفاء است. مقالۀ حاضر با کاوش در آثار ملّاصدرا و حکیمان حکمت متعالیه به چهار نظریه در این زمینه دست یافت و سپس با روش توصیفی و تحلیلی، زوایا و چالش‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The connection between the concept of existence and the reality of existence in transcendental wisdom

نویسندگان [English]

  • mahmood mohaghegh 1
  • Tahereh Kamalizadeh 2
1 Institute for Humanities and Cultural Studies
2 Associate professor at Institute for Humanities & Cultural Studies
چکیده [English]

In the tradition of Islamic philosophy, according to Greek philosophy and Aristotle's metaphysics, the discussion of existence as a subject of philosophy continued from Farabi and Ibn Sina with the distinction between existence and essence to Mulla Sadra. Considering the principality of existence in Ttranscendent theosophy, Mulla Sadra distinguished the reality of existence and the concept of existence and specified the rulings of each. He and his followers do not agree about the quality of communication and abstracting the concept of existence from the reality of existence. The major challenge in this field is related to the principle that most of these sages acknowledge: the principle of not attaining the reality of existence in the mind and The impossibility of taking an intelligible form of reality of existence. This problem is doubled when these sages believe that the concept of existence is self-evident on the one hand and the reality of existence is hidden from the mind on the other hand. By exploring the works of Mullasadra and the sages of transcendent theosophy, the present article found four theories in this field and then analyzed their angles and challenges with a descriptive and analytical method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The concept of existence
  • the reality of existence
  • Abstraction of the concept of existence
  • Mulla Sadra
  • Transcendent theosophy