مقایسه کمال نهایی انسان از منظر راجرز و ملاصدرا

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، فارغ التحصیل دکتری رشته فلسفه و کلام دانشگاه تهران. طلبه سطح چهارم حوزه علمیه

2 عضو هیات علمی گروه آموزش الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان

3 استادیارگروه فلسفه وکلام اسلامی. دانشگاه علوم اسلامی رضوی

چکیده

در مقاله حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی و شیوه فلسفی –به‌ویژه فلسفه تطبیقی- تحلیل شده که از منظر ملاصدرا و راجرز، به عنوان اندیشمند مکتب روانشناسی کمال، انسان‌های رشدیافته، دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟ همچنین در تفکر این دو اندیشمند، چه نقاط اشتراک و افتراقی وجود دارد و در نکات افتراق، چگونه می‌توان دیدگاه‌های یکی از این دو اندیشمند را تحلیل و نقد نمود؟ بنابر نتایج این تحقیق، حرکت آگاهانه و همراه با پذیرش به‌سمت بودن، گشودگی در برابر تجربه، دوری از نقاب، شکوفایی استعدادها، دستیابی به اعتدال درونی و رهایی از خودحقیرپنداری، ازجمله ویژگی‌های انسان تحقق‌یافته در نگاه راجرز هستند. نگاه از منظر یک روانشناس مثبت اندیش و مبانی‌ای مانند پذیرش اگزیستانسیالیسم، کل‌گرایی، اختیار و کرامت درونی انسان، از جمله مهم‌ترین بنیان‌های تأثیرگذار در این نوع تفکر راجرز محسوب می‌شوند. در مقابل، صدرا با رویکرد یک فیلسوف حکمت متعالیه به معرفی انسان کامل پرداخته و ویژگی‌هایی مانند دستیابی به مقام خلیفه‌اللهی، دستیابی به مراتب بالای عقل نظری، اتحاد با عقل فعال و بهره‌مندی از توانایی ریاست مدینه فاضله را به عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع انسان معرفی می‌نماید. پذیرش اصالت وجود، حرکت جوهری، تشکیک در وجود و وحدت نفس و قوا، مهم‌ترین مبانی تأثیرگذار بر این نگاه صدرا هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the ultimate perfection of man from the perspectives of Rogers and Mulla Sadra

نویسندگان [English]

  • Mohammad Azadi 1
  • Sajjad Nikkhoo 2
  • Mostafaa Faghih Esfandiary 3
1 PHD student in Philosophy and Theology, University of Tehran Fourth level student of the seminary
2 Faculty member of the Department of Theology and Islamic Studies, Farhangian University
3 Assistant Professor, Department of Philosophy and Islamic Theology, Razavi University of Islamic Sciences
چکیده [English]

In this article, using qualitative content analysis and philosophical methods - especially comparative philosophy - it is analyzed that from the perspective of Mulla Sadra and Rogers, as thinkers of the school of perfection psychology, what characteristics do developed humans have? Also, what are the points of commonality and difference in the thinking of these two thinkers, and in the points of difference, how can the views of one of these two thinkers be analyzed and criticized? According to the results of this research, conscious movement accompanied by acceptance towards being, openness to experience, avoidance of masking, flourishing of talents, achieving inner moderation and freedom from self-deprecation are among the characteristics of a realized human in Rogers' view. The view from the perspective of a positive psychologist and principles such as acceptance of existentialism, holism, freedom and inner dignity of man are considered among the most important influential foundations in this type of Rogers' thinking. In contrast, Sadra, with the approach of a philosopher of transcendental wisdom, introduces the perfect human being and introduces characteristics such as achieving the position of the Caliph of God, achieving high levels of theoretical reason, unity with the active intellect, and enjoying the ability to preside over the utopian city as the most important characteristics of this type of human being. Acceptance of the originality of existence, essential movement, doubt in existence, and the unity of the soul and powers are the most important principles influencing this view of Sadra.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "؛ MollaSadra"؛ Rogers"؛ Transcendental Wisdom"؛ Psychology of Perfection"؛ Perfect Man"؛
  • "؛ fully functioning person"