صدور معلولات از علت نخستین مدلسازی آن با استفاده از مفهوم تابع در ریاضی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، گروه آموزشی فلسفه و حکمت اسلامی،دانشکده الهیات و معارف اسلامی،دانشگاه فردوسی، مشهد،ایران

2 گروه آموزشی فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 گروه آموزشی فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد،ایران

چکیده

این مسأله که کثرتی که در جهان مشاهده می‌شود چگونه از علت نخستین ایجاد شده‌اند در کلام اندیشمندان موحد به ویژه فیلسوفان و متکلمان اسلامی محل مناقشه و تضارب آراء بوده است. مسأله محوری این بحث نیز قاعده الواحد می‌باشد که اختلاف آرای بسیاری در مورد صحت و همچنین تفاسیر آن مشاهده می‌شود. در این نوشتار به روش تحلیلی-توصیفی ابتدا به نقد برخی اقوال در این مسأله پرداخته شده‌است و در ادامه به منظور دست‌یابی به تبیین صحیح ایجاد کثرت، ابتدا مدعای اصل سنخیت بررسی و اثبات می‌شود که بر خلاف برخی اقوال نباید از این اصل در اثبات قاعده الواحد استفاده کرد بلکه این قاعده را می‌توان با دقت در تعریف علت تامه اثبات کرد. پس از اثبات این مطلب که طبق تقریر صحیح قاعده الواحد، هر علتِ تامه واحدی، معلول واحدی دارد نحوه ایجاد کثرت در معلولات را می‌توان به شیوه‌ای شبیه به بیان خواجه نصیر در شرح اشارات تبیین کرد که هم قاعده الواحد نقض نشود و هم اشکالات مخالفان قاعده الواحد وارد نباشد. در نوشتار حاضر برای درک ساده‌تر این مسأله با اثبات اینکه رابطه علیت مصداقی از تابع در ریاضیات است، صدور کثرت از علت نخستین مدلسازی و در خاتمه مزایای این مدلسازی بیان می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Deriving effects from the first cause, modeling it using the concept of function in mathematics

نویسندگان [English]

  • Mohammad kamyabinezhad 1
  • Azam Irajinia 2
  • Abbas Javareshkian 3
1 Graduate student of Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad. Mashhad, Iran.
2 Assistant professor of Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad. Mashhad, Iran
3 Associate professor of Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad. Mashhad, Iran
چکیده [English]

The issue of how the plurality observed in the world was created from a primary cause has been a subject of debate and conflict of opinion among monotheistic thinkers, especially Islamic philosophers and theologians. The central issue of this debate is the rule or one, which has many differences of opinion regarding its accuracy and interpretations. In this article, some statements on this issue are first criticized using an analytical-descriptive method. Then, in order to achieve the correct explanation of the creation of plurality, the claim of the principle of cognation is first examined and it is proven that, contrary to some statements, this principle should not be used to prove the rule of one, but this rule can be proven accurately in the definition of the complete cause, according to what has been proposed in this article. After proving that according to the correct formulation of the rule of one, every single complete cause has a single effect, the method of creating plurality in effects can be explained in a manner similar to that of Khwaja Nasir in Sharh Isharat, so that neither the rule of one is violated nor the objections of the opponents of the rule of one are introduced. In the present article, for a simpler understanding of this issue, by showing that the causal relationship is an example of a function in mathematics, the problem of how to derive plurality from the first cause is modeled, and finally, the advantages of this modeling are stated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Principle of cognation
  • Rule of one
  • First cause
  • Function
  • Modeling