مطالعه تطبیقی علم تفصیلی قبل از ایجاد در حکمت سینوی و عرفان ابن عربی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، استادیار گروه فلسفه دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران.

2 دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه رضوی

چکیده

شناخت حق تعالی و پی بردن به حقیقت اوصاف او، از دغدغه های مهم اندیشمندان علوم اسلامی است. از این جهت درباره حق تعالی و هر کدام از صفات او دیدگاههای مختلفی ابراز شده است. حکمت مشاء در این باره به صور مرتسم در ذات که علم تفصیلی فعلی حق تعالی قبل از ایجاد محسوب می‌شوند معتقد است. عرفان نظری بر محور اندیشه ابن عربی در تبیین علم تفصیلی، از مرتبه واحدیت و اعیان ثابته علمی استفاده کرده است. مساله تحقیق این است که نقاط اشتراک و اختلاف میان این دو نظریه در تبیین علم تفصیلی چیست و آیا می توان به همگرایی آنها در این حوزه حکم کرد؟ فرضیه این است که این دو نگرش از جهت تقدم علم تفصیلی و تاثیر آن بر صدور یا ظهور با هم مشترک اند، اما از جهت برخی مبانی و لوازم با هم اختلاف دارند، لکن با تعالی و تقریب مبانی می‌توان به همسویی آنها حکم نمود. در این مقاله به روش تحلیلی، این دو نگاه با هم مقایسه شده و ضمن بررسی مهمترین جهات اشتراک و اختلاف آنها، نشان داده شده است که علی رغم اختلاف در برخی جهات می‌توان به همراهی و همسویی این دو نظریه حکم نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A comparative study of detailed knowledge before creation in the philosophy of Ibn Sina and the mysticism of Ibn Arabi.

نویسندگان [English]

  • gholamali moghadam 1
  • rasool padashpoor 2
1 razavi un
2 PhD student in philosophy at Razavi University
چکیده [English]

Knowing God Almighty and discovering the truth of His attributes are important concerns of Islamic scholars. On the other hand, the concepts used in analyzing and describing God Almighty and His attributes have been formed within the scope of human knowledge and perception and based on the natural and limited characteristics of human reason and intuition. For this reason, various views have been expressed about God Almighty and each of His attributes, including the detailed knowledge of God before creation. Hikmat Masha believes in intellectual forms in essence. Theoretical mysticism, based on Ibn Arabi's thought, has used fixed entities in explaining detailed knowledge. The question of the research is what are the points of commonality and difference between these two theories in explaining detailed knowledge and can we judge their convergence in this area? The hypothesis is that these two views are common in terms of the priority of detailed knowledge and its effect on issuance or emergence, but they differ in terms of some foundations and necessities. However, by approximating the foundations, we can judge their alignment. In this article, these two views are compared analytically and, while examining the most important aspects of their similarities and differences, it is shown that despite the differences in some aspects, it is possible to conclude that these two theories are compatible and aligned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • philosophy of Ibn Sina
  • Theoretical Mysticism
  • Pre-creation Science
  • intellectual forms
  • fixed entities