بررسی انتقادی نظریۀ تطابق معارف برهان (فلسفه) و عرفان با قرآن (نقد و بررسی نظریه حکمت متعالیه در کشف معارف دینی)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، مدرس دانشگاه علوم اسلامی رضوی

2 دانش آموخته سطح پنج جامعة المصطفی

چکیده

یکی از مسائل مهم دین شناسی این است که با چه روشی می توان معارف دینی را کشف کرد و با چه متدی می توان گزاره های دینی را ارزیابی کرد؟ آِیا معارف بشری غیر دینی در این باره نقش دارد یا خیر؟ در پاسخ به این مسئله دیدگاههای گوناگون از سوی دانشمندان اسلامی پدید آمده اند. بر اساس برخی دیدگاهها معارف بشری هیچ نقشی در کشف معارف دینی ندارند و طبق دیدگاه دیگر همه معارف بشری در این باره موثر هستند؛ دیدگاه سوم بر جدایی معارف دینی از فلسفه و عرفان تاکید دارد. یکی از دیدگاههایی که به این مسئله پاسخ داده است و دانشمندان زیادی را به سوی خود جلب کرده و پیروان زیادی را به بار آورده است دیدگاه حکمت متعالیه است؛ طبق این دیدگاه نه تنهات فلسفه و عرفان در کشف معارف دینی نقش دارد، بلکه برهان (فلسفه) ، عرفان و قرآن یکی هستند؛ یعنی محتوای فلسفه و عرفان با محتوای قرآن کریم انطباق کامل دارند. در این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی این دیدگاه مورد ارزیابی قرار گرفته و از جهات مختلف نقد و بررسی شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

-

نویسندگان [English]

  • Mohammad Eshaq Arefi Shirdaghi 1
  • Mirza Hossein Mahdavi 2
1 -
2 -
چکیده [English]

One of the important issues in theology is how to discover religious knowledge and how to evaluate religious propositions? Does non-religious human knowledge play a role in this regard? Various views have emerged from Islamic scholars in response to this issue. According to some views, human knowledge has no role in discovering religious knowledge, and according to another view, all human knowledge is effective in this regard; a third view emphasizes the separation of religious knowledge from philosophy and mysticism. One of the views that has responded to this issue and has attracted many scholars and brought many followers is the view of transcendental wisdom; according to this view, not only do philosophy and mysticism play a role in discovering religious knowledge, but also the argument (philosophy), mysticism, and the Quran are one; that is, the content of philosophy and mysticism is in complete agreement with the content of the Holy Quran. In this article, this perspective has been evaluated using a descriptive-analytical method and has been criticized and examined from various perspectives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transcendental wisdom
  • discovery of religious knowledge
  • method
  • unity of proof and mysticism with the Quran. Phenomenon