بازکاوی خاستگاه انصاف در فلسفه اخلاق اسلامی: تحلیل محتوای کیفی روایات

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

نویسنده مسئول، گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

انصاف از پربسامدترین واژه‌های کلام بشری و از مفاهیم اساسی فلسفی، حقوقی و اخلاقی است. با وجود کنکاش اندیشمندان علوم مختلف دربارۀ انصاف، هنوز برخی زوایای آن مبهم است یا به‌درستی تبیین نشده است. پژوهش حاضر بر پایۀ داده‌های کتابخانه‌ای و به روش تحلیل محتوای کیفی روایات، در پی پاسخ به این پرسش اساسی در حوزۀ فلسفۀ اخلاق است که خاستگاه انصاف چیست؟ تا از رهگذر آن برای تحقق انصاف و آثار مثبت آن همچون سعادت و اعتلای فرد و جامعه، شایسته‌سالاری در انتخاب و انتصاب افراد، رفع شبهۀ ذهنی و پیش‌گیری از داوری‌های نادرست زمینه‌سازی کند. از ظاهر برخی روایات دربارۀ چیستی خاستگاه انصاف، دو پاسخ شرع یا عقل برداشت می‌شود. اما بررسی مجموع روایات و توجه به قواعد حل تعارض همچون نوع دلالت و رابطۀ دوسویه میان عقل و شرع نشان می‌دهد که انصاف از برترین فضائل اخلاقی درونی و حق‌محورِ برخاسته از عقل است و ایمان از مهم‌ترین محرک‌های آن به شمار می‌آید. همچنین اشاره به ضرورت عقلی انصاف در سخن برخی اندیشمندان و سرچشمه ‌گرفتن بیشتر عوامل برانگیزاننده به انصاف (مانند بیزاری از بدی، خیرخواهی و جوانمردی) یا بازدارنده از آن (مانند خشم، پستی و ناتوانی)، از عقلْ این نتیجه را تأیید و تقویت می‌کند. بنابراین انصاف در حوزۀ اخلاق اسلامی، امضایی است نه تأسیسی و فقط ویژۀ دین‌دارها نیست و بی‌دینان نیز می‌توانند منصف باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Re-examining the Origin of equity (insaf) in Islamic Moral Philosophy: A Qualitative Content Analysis of Narratives

نویسنده [English]

  • Mona َAmanipour
Department of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Theology and Islamic Studies, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Equity is one of the most frequently used terms in human discourse and one of the fundamental concepts in philosophy, law, and ethics. Despite extensive exploration by scholars across various disciplines, some aspects of fairness remain ambiguous or inadequately explained. This research, based on library data and employing qualitative content analysis, seeks to answer key question in the realm of moral philosophy: What is the origin of equity? By addressing these questions, the study aims to pave the way for achieving fairness and its positive outcomes—such as individual and societal flourishing, meritocracy in selection and appointments, resolving subjective doubts, and preventing erroneous judgments. Some narrations suggest two possible origins of equity: religious law or reason. However, a comprehensive examination of narrations and the application of conflict-resolution principles—such as the nature of textual indications and the reciprocal relationship between reason and religious law—reveals that equity is one of the highest intrinsic, rights-based moral virtues rooted in reason, with faith being one of its most significant motivators.

Furthermore, the reference to the rational necessity of equity in the discourse of certain thinkers, coupled with the fact that most motivators for equity—such as an aversion to evil, benevolence, and chivalry —as well as deterrents from it—such as anger, baseness, and incapacity—originate from reason, serves to confirm and reinforce this conclusion.

Thus, in Islamic ethics, equity is affirmative (recognized and endorsed by religion) rather than institutive (established solely by religion). It is not exclusive to religious individuals; even non-religious people can be fair.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Equity
  • The Origin of Equity
  • Narratives of equity
  • Resolving Contradictions in Narrations
  • Motivators of Equity
  • Barriers to Equity
  • Islamic Moral Philosophy