بازخوانی جایگاه عقل به‌مثابه ابزار شناخت در اندیشه جاحظ: رویکردی کیفی

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسندگان

1 نویسندۀ مسئول، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانش‌آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

عقل به‌عنوان یکی از ارکان معرفت‌شناسی در تفکر اسلامی، همواره مورد توجه متفکران بوده است. این پژوهش با هدف تبیین جایگاه عقل در اندیشه ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ (160-255 ه.ق)، متفکر برجسته معتزلی، به بررسی نقش آن در نظام معرفت‌شناختی وی می‌پردازد. برخلاف فیلسوفان مشایی مانند فارابی و ابن‌سینا که بر جنبه‌های نظری عقل تأکید داشتند، جاحظ عقل را ابزاری عملی و چندمنظوره می‌دانست که در کنار تجربه و وحی، به شناخت جهان و اصلاح رفتار اجتماعی یاری می‌رساند. این مطالعه با روش تحلیل محتوای کیفی، آثار کلیدی جاحظ شامل البیان و التبیین، الحیوان، البخلاء و الرسائل را بررسی کرده و نشان می‌دهد که وی با تلفیق عقل، تجربه و وحی، رویکردی نوآورانه به معرفت‌شناسی اسلامی ارائه داد. این دیدگاه، جاحظ را در میانه عقل‌گرایی مشایی و نقل‌گرایی اشعری قرار می‌دهد و بر تأثیر او در شکل‌گیری تجربه‌گرایی اسلامی تأکید دارد. پژوهش حاضر پیشنهاد می‌کند که مطالعه بیشتر اندیشه جاحظ می‌تواند به درک عمیق‌تر تاریخ فلسفه اسلامی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Revisiting the Role of Reason as a Tool of Knowledge in the Thought of al-Jahiz: A Qualitative Approach

نویسندگان [English]

  • RezaAli Nowrozi 1
  • Jaber Eftekhari 2
  • Ashraf Sadat Mirza-Safi Naeini, 3
1 Associate Professor, Educational Sciences Department, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran.
2 Phd in Philosophy of Education, Departmant of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Master's student in the History and Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Reason, as one of the pillars of epistemology in Islamic thought, has always been a subject of attention for scholars. This study aims to elucidate the role of reason in the thought of Abu ʿUthman Amr ibn Bahr al-Jahiz (160-255 AH), the prominent Muʿtazilite thinker, by examining its place in his epistemological system. Unlike Peripatetic philosophers such as Al-Farabi and Avicenna, who emphasized the theoretical aspects of reason, al-Jahiz viewed reason as a practical and multifaceted tool that, alongside experience and revelation, aids in the understanding of the world and the reform of social behavior. Using a qualitative content analysis method, this study examines key works of al-Jahiz, including Al-Bayan wa al-Tabyin, Al-Hayawan, Al-Bukhala, and Al-Rasa’il, and shows that he presented an innovative approach to Islamic epistemology by integrating reason, experience, and revelation. This perspective places al-Jahiz between the rationalism of the Peripatetics and the textualism of the Ashʿarites, highlighting his influence on the development of Islamic empiricism. The present research suggests that further study of al-Jahiz’s thought can contribute to a deeper understanding of the history of Islamic philosophy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Al-Jahiz
  • Reason
  • Islamic Epistemology
  • Muʿtazila
  • Empiricism
  • Revelation
  • Practical Reason