اصل معاد از اصول مسلم اسلام و معاد جسمانی از ضروریات این دین به شمار میآید. حکیم زنوزی و علامه طباطبایی از فقها و دانشمندانی هستند که در باب معاد جسمانی سخنان تازه و نظریة جدیدی ابراز داشتهاند. آنچه که دیدگاه حکیم زنوزی را در این باب از سایر دیدگاهها ممتاز میکند این است که وی در مورد تعلّق نفس به بدن در قیامت، بدن را به سوی نفس راجع میداند، نه نفس را به سوی بدن، این درست بر خلاف چیزی است که دیگران اظهار میدارند. علامه طباطبایی هرچند در برخی جزئیات معاد جسمانی موافقت کامل خود را با حکیم زنوزی اعلام نکرده است، ولی در مورد لحوق ابدان به نفوس، دیدگاه حکیم زنوزی را پذیرفته است.