تطبیق شکل‌گیری علم حضوری یقینی در آثار فلسفی ملاصدرا و تفاسیر الصافی و المیزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حکمت متعالیه الهیات فردوسی

2 دانشیار گروه فلسفه و حکمت الهیات فردوسی

10.30513/ipd.2024.5608.1478

چکیده

این پژوهش با رویکرد توصیفی تحلیلی به تبیین عوامل ایجاد یقین حضوری از دیدگاه فلسفه ملاصدرا و تفاسیر الصافی و المیزان می‌پردازد. هدف این مقاله، بررسی میزان تطابق فلسفه صدرا در عوامل ایجاد یقین حضوری با تفاسیر شارحین او و میزان کاربرد این منظر در تفسیر قران، توسط دو تن از شارحین اوست. درنهایت، آشکار می‌شود که تفاسیر، در تحلیل عوامل یقین حضوری، از سه حوزه،نسبت علم حضوری با عالم و معلوم،عالم و مفیض علم، هرچند از مبانی صدرایی نظیر اصالت وجود،تشکیک وجود و حرکت جوهری بهره برده‌اند، اما این کاربرد عموماً در لایه‌های اولیه باقی‌مانده است. به عبارتی، تفاسیر به تحلیل نسبت احاطی عالم به معلوم و سیر اخلاقی و رفتاری عالم و دریافت افاضه یقین حضوری از مبادی اکتفا و به دیگر سویه‌های رابطه ایجاد یقین در نسبت با عالم، تعمیق تشکیک در وجود و حرکت جوهری در تحلیل عالم و مصدریتش و نسبت ان با مفیض علم، نپرداخته‌اند؛ بنابراین،تفاسیر، در عین اهتمام به استفاده از مبانی عقلی، آن را به نحو تمام و در تمام مراتب تحلیل یقین حضوری به کار نمی‌برند. پس رویکرد فلسفی به تحلیل یقین حضوری، تنها یک روش، در کنار سایر روش‌ها و نه دارای غلبه در تفاسیر این دو شارح صدرایی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Adaptation of the formation of definite knowledge in the philosophical works of Mulla Sadra and the interpretations of Al-Safi and Al-Mizan

نویسندگان [English]

  • masoomeh sadat sary arefi 1
  • alireza kohansal 2
1 Student of Doctor of Wisdom Transcendent Theology Ferdowsi
2 Associate Professor, Department of Philosophy and Wisdom, Ferdowsi Theology
چکیده [English]

This research, with a descriptive and analytical approach, explains the factors of creating presence certainty from the perspective of Mulla Sadra's philosophy and the interpretations of Al-Safi and Al-Mizan. The purpose of this article is to examine the degree of compatibility of Sadra's philosophy in the factors of creating certainty with the interpretations of his commentators and the extent of the application of this perspective in the interpretation of the Qur'an by two of his commentators. Finally, it becomes clear that the interpretations, in the analysis of the factors of presence certainty, from three fields, the relationship of presence knowledge with the world and the known, the world and the superlative of science, although they have used Sadra's principles such as the originality of existence, the doubt of existence, and the movement of substance.But this application generally remains in the initial layers. In other words, interpretations to the analysis of the relation between the world's surroundings to the known and the moral and behavioral course of the world, and receiving the certainty of presence from the principles of sufficiency and to other types of relationship, creating certainty in relation to the world, deepening doubt in the existence and essential movement in the analysis of the world and its finiteness, and They have not compared it with the grace of science.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Al-Mizan
  • al-Safi
  • Mulla Sadra
  • certainty
  • knowledge of presence