در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیلی- تطبیقی به بررسی حقیقت زیبائی و نسبت آن با لذت و خیر از دیدگاه فلوطین و ابن سینا پرداخته شده و نشان داده شد که اندیشه های این دو فیلسوف بزرگ علیرغم تفاوتهای مبنایی در مبانی متافیزیکی در این زمینه خاص قرابت قابل توجهی دارد. هر دوی این فیلسوفان به تبع مراتب هستی زیبایی را نیز دارای مراتب می دانند. فلوطین هر چند تحت تأثیر سنت افلاطونی برای تناسب و تقارن در زیبایی امور محسوس نقش خاصی قائل است اما به هیچ وجه این امر را به عنوان علت و ملاک اصلی زیبایی در نظر نمی گیرد و ملاک زیبایی محسوس را نزد علل معقول آن و در رأس آنها خیر یا نیکویی مطلق جستجو می کند و زیبایی محسوس را سایه ای از زیبایی معقول می داند. ابن سینا نیز هر چند به نظریه مثل باور ندارد. اما بر این عقیده است که علت و ملاک زیبایی کمال یک موجود است. از نظر ابن سینا هم خود زیبایی و هم قدرت درک زیبایی ریشه در کمال یک موجود دارد. لذا عقول که فوق عالم محسوس اند از مرتبه بالاتری از زیبایی برخورداند
Saidiy, M., & Zamaniha, H. (2024). بررسی تطبیقی زیبایی در فلسفه فلوطین و ابن سینا. Islamic Philosophical Doctrines, (), -. doi: 10.30513/ipd.2024.5723.1489
MLA
Mahmud Saidiy; Hoessein Zamaniha. "بررسی تطبیقی زیبایی در فلسفه فلوطین و ابن سینا". Islamic Philosophical Doctrines, , , 2024, -. doi: 10.30513/ipd.2024.5723.1489
HARVARD
Saidiy, M., Zamaniha, H. (2024). 'بررسی تطبیقی زیبایی در فلسفه فلوطین و ابن سینا', Islamic Philosophical Doctrines, (), pp. -. doi: 10.30513/ipd.2024.5723.1489
VANCOUVER
Saidiy, M., Zamaniha, H. بررسی تطبیقی زیبایی در فلسفه فلوطین و ابن سینا. Islamic Philosophical Doctrines, 2024; (): -. doi: 10.30513/ipd.2024.5723.1489