بررسی حد نصاب اخلاقی از منظر شهید مطهری با تکیه بر واقعیت اخلاق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و مدیر واحد فلسفه اخلاق مرکز دایرةالمعارف علوم عقلی ـ اسلامی

10.30513/ipd.2024.5867.1503

چکیده

حد نصاب اخلاقی به مرز سعادت حقیقی اطلاق می‌شود؛ هدف این تحقیق استنتاج این حد از کلام شهید مطهری با توجه به سنخ واقعیت اخلاقی به روش توصیفی ـ تحلیلی است؛ وی سنخ واقعیت اخلاقی را دینی و پرستش آگاهانه می‌داند که این پرستش جز با اعتقاد به توحید یعنی حدنصاب اخلاقی امکان ندارد. به نظر می‌رسد بیان شهید مطهری در اثبات سنخ واقعیت اخلاقی که اخلاق دینی است، از جهت مبانی و لوازم آن به بیان اصلاحی و تکمیلی ذیل نیاز دارد بدین بیان که با توجه به ویژگی خاص انسانی باید سنخ واقعیت اخلاق را برای انسان تعقل دانست. انسان بر اساس کمالخواهی، قرب به کمال مطلق را متعلق تعقل خود قرار می‌دهد و در شناخت رابطه خود با کامل مطلق، به نیازمندی خود پی می‌برد و به تبع این شناخت، رفتار متناسب با آن نیاز را که ابراز آن نیازمندی و تشکر از معطی آن است انجام می‌دهد که شهید مطهری به آن پرستش آگاهانه اطلاق می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The review the moral quorum from the perspective of martyr Motahhari based on the reality of ethics

نویسنده [English]

  • Hossein Ahmadi
Faculty member of Imam Khomeini Institute and director of the philosophy of ethics encyclopedia of rational-Islamic sciences
چکیده [English]

The limit of moral quorum is the limit of true happiness; the goal of this research is to deduce this limit from the comments of martyr Motahhari according to the type of moral reality in a descriptive-analytical way; He considers the essence of moral reality to be religion and conscious worship, which is not possible except by believing in monotheism, that is, moral limit. It seems that martyr Motahhari's statement in proving the essence of moral reality, which is religious ethics, needs the following corrective and supplementary statement in terms of its foundations and accessories that according to the specific human characteristic, the type of moral reality for human beings should be considered as contemplate with reason. Based on perfectionism, man thinks about his closeness to absolute perfection and his relationship with him and in recognizing his relationship with absolute perfection, he realizes his need and, consequently, he behaves in accordance with that need, and thanking the giver of it. It does what martyr Motahhari refers to as conscious worship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Theory of worship
  • moral quorum
  • moral realism
  • Martyr Motahhari