نظریۀ «عقل فعال» در اسکندر افرودیسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور تهران، ایران.

چکیده

اسکندر افرودیسی از شارحان ارسطو با رساله‌ای باعنوان «فی‌العقل علی ارسطوطالیس» و «دربارۀ النفس»، از آغازگران نظریه‌پرداز در مبحث عقل و عقل فعال است. مبحث «عقل فعال» از حیث حقیقت و چیستی و از حیث غایت‌انگاری و نسبتش با انسان مورد بحث است. «حقیقت عقل فعال» چیست آیا وابسته به انسان یا مستقل از انسان است؟ فاعلیت عقل فعال چگونه است و چه جایگاهی وجودی و معرفتی و غایت‌انگاری در نظریۀ عقل اسکندر افرودیسی دارد؟ در این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی به این یافته‌ها دست یافتیم که فاعلیت عقل فعال وجودی و معرفتی است. عقل فعال جنبۀ خارجی به خود می‌گیرد و جایگاه عقل الهی و فسادناپذیر دارد و از حیث معرفتی عقل فعال هم خود را می‌شناسد؛ هم سبب شناخت معقول می‌شود و از حیث غایت‌انگاری نیز کمال وجود انسان اندیشیدن به بالاترین متعلق است. برای پاسخ به این پرسش‌ها ابتدا نظریۀ عقل اسکندر را به اجمال معرفی کرده سپس به نظریۀ عقل فعال می‌پردازیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The theory of "active intellect" in Alexander Aphrodisias

نویسنده [English]

  • Hasan Abasi Hossain Abadi
associated Professor of Philosophy and Theology of Payamenoor University. Tehran, Iran.
چکیده [English]

Alexander Aphrodisias, one of Aristotle's commentators, is one of the initiators of theoreticians in the subject of intellect and active intellect with his treatises entitled "Fi al-Aql Ala Aristotle" and "On the Soul". The topic of "active intellect" is discussed in terms of truth and what it is, and in terms of its teleology and its relationship with humans. What is the "truth of active intellect"? Is it dependent on humans or independent of humans? What is the effectiveness of the active intellect and what is its existential, epistemological and teleological position in Alexander Aphrodisias's theory of intellect? In this article, with the analytical descriptive method, we found these findings that the efficacy of active intellect is existential and epistemic. The active intellect assumes an external aspect and has the position of the divine and incorruptible intellect, and from the epistemological point of view, the active intellect also knows itself; It also causes reasonable knowledge, and in terms of teleology, the perfection of human existence, thinking belongs to the highest. In order to answer these questions, we first briefly introduce Alexander's theory of intellect, and then discuss the theory of active intellect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • active intellect
  • Alexander Aphrodisias
  • Agent
  • teleology
  • knowledge