بررسی و نقد نظریه تجدد امثال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علوم اسلامی رضوی

2 دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه ایلام

چکیده

تغییر در میان موجودات امری است که هرکسی با مشاهده جهان پیرامون خویش به‌عیان در می‌یابد از آ‌ن‌جا که این تحولات حکمی از احکام مرتبه‌ای از موجودات است تفسیر آن به عهده علوم کلی نظیر فلسفه و عرفان است. اگرچه اصل مطلب یعنی تغییر موجودات روشن است اما در تبیین نحوه این تغییرات نظریات متفاوتی ارائه شده است. نظریه تجدد امثال به معنای اعدام و ایجاد آن به آن ماسوی اللّه، یکی از این نظریات است که از سوی عرفا مطرح گردیده . قائلین به این نظریه علاوه بر ادعای شهود این امر، با استناد به برخی آیات قرآن و با استناد به برخی قواعد عرفانی نظیر «عدم تکرار تجلیات الهی» در صدد اثبات این نظریه هستند. از آنجا که تمام عالم از نظر عرفا تجلیات و تعینات حقیقت واحد وجود است، این تجلی در هر آن معدوم شده و در آن بعد تجلی دیگری ظاهر می‌گردد. در این پژوهش که با روش انتقادی ـ تحلیلی انجام شده است، نشان داده شده که این نظریه با اشکالات جدّی نظیر از بین رفتن وحدت شخصی متجدد، عدم تمایز میان موجود مجرد و مادی و زوال وحدت فردی در معاد روبروست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

review and criticism of theory of renewal examples

نویسندگان [English]

  • mohammad moosavi 1
  • abbas hakimzadeh 2
1 faculty of philosophy
2 philosophy student of ilam university
چکیده [English]

Purpose: Change and transformation among beings is a matter of perception that everyone can see by observing the world around them, and since these changes are a decree of orders of order of beings, its interpretation is the responsibility of general sciences such as philosophy and mysticism. One of the important issues In the field of ontology, which has a significant impact on supernatural worlds, it is the question of changes and transformations of beings. Thinkers of different fields of thought, each based on their own bases, justify the evolution of objects in a special way. Among the thinkers, the majority of philosophers believe that movement and perfection are only related to the creatures of the natural world. With the difference that before Sadr al-Maltahin, the sages considered movement to be limited to four transverse categories (low, positive, present, and state), but Mulla Sadra proved the inherent renewal of nature with various reasons, including the dependence of the existence of symptoms on the essence, and thus showed It gives movement and change not only in the attributes of material beings but also in the truth of their essence. Along with philosophers, mystics have also pointed to the issue of the movement and transformations of beings or to better interpret the manifestations of the Names and Attributes of the Most High.

کلیدواژه‌ها [English]

  • renewal examples
  • substantial movement
  • Ibn Arabi
  • new generation