بررسی و تحلیل انتقادات شیخ احمد احسائی نسبت به برهان صدیقین در حکمت صدرائی

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه شاهد

2 نویسنده مسئول، استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران

3 دانشگاه علوم قضایی تهران

چکیده

ملاصدرا در برهان صدیقین با استفاده از حقیقت خارجی وجود و تشکیکی بودن آن؛ وجود خداوند را اثبات و نتیجه گیری می کند. شیخ احمد احسائی انتقادات متعددی نسبت به این برهان مطرح می نماید که در سه محور اصلی قابل بررسی و نقد است: [1] حقیقت وجود؛ انتقادات این قسمت ناشی از خلط مفهوم وجود با مصداق آن و مغالطه میان احکام آنهاست. [2] صدیقی بودن برهان ملاصدرا؛ انتقادات این قسمت ناشی از خلط ماده استدلال با صورت آن است. بدین جهت به دلیل بدیهی بودن مقدمات، استدلال ملاصدرا برهان است نه جدل. دیگر اینکه این برهان شواهدی در آیات و روایات نیز دارد. لذا اثبات خداوند منحصر به استدلال از طریق آیات[آفاقی و انفسی] و آثار او نیست. [3] تشکیک وجود؛ ماهیات امور اعتباری و انتزاعی هستند که از محدودیت وجود در مراتب ضعیف انتزاع می شوند. لذا ماهیت نا مخلوق یا قدیم نیست و وجود آن در مراتب ضعیف، با اثبات وجود خداوند تناقضی ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Study and analysis of Sheikh Ahmad Al-Ahsa'i's criticisms of the proof of the Siddiqin in the Sadra'i Hikmat

نویسندگان [English]

  • mahmud saidiy 1
  • Mustafa esfandiyari 2
  • Muhammad Moein Esfandiari 3
1 Associate professor of shahed university
2 Assistant Professor, Razavi University of Islamic Sciences
3 University of judicial services and administrative services
چکیده [English]

In the Siddiqin Argument, Mulla Sadra proves and concludes the existence of God by using the external truth of existence and its skepticism. Sheikh Ahmad Al-Ahsa'i raises several criticisms of this argument, which can be examined and criticized in three main areas: [1] The truth of existence; the criticisms of this part are due to the confusion of the concept of existence with its instance and the fallacy between their rulings. [2] The Siddiqism of Mulla Sadra's argument; the criticisms of this part are due to the confusion of the substance of the argument with its form. Therefore, due to the obviousness of the premises, Mulla Sadra's argument is an argument, not a controversy. Furthermore, this argument also has evidence in verses and narrations. Therefore, the proof of God is not limited to reasoning through verses [of the horizon and the soul] and his works. [3] Doubts about existence; the essences of things are subjective and abstract, which are abstracted from the limitation of existence in weak levels. Therefore, the essence is not uncreated or ancient, and its existence in weak levels does not contradict the proof of the existence of God.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mulla Sadra
  • Ehsa'؛ i
  • Siddiqin
  • existence
  • gradation