بررسی انتقادی «نظریه نظامگرا» در مواجهه با علوم انسانی غربی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 نویسندۀ مسئول، دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران

2 طلبه سطح ۴ حوزه علمیه، دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره

چکیده

هدف این پژوهش معرفی و ارزیابی نظریه نظامگرا در برابر علوم انسانی غربی است. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است و از نوع کتابخانه‌ای است. یافته‌ها نشان می‌دهد این نظریه برای علوم انسانی غربی شش ویژگی اصلی قائل است. همین ارزیابی به علاوه نگاه تمدّنی که این مجموعه دارد، موجب شده است که تمامی رویکردهای موجود نسبت به علوم انسانی غربی را مردود بداند. فرهنگستان در برابر علوم انسانی غربی تنها رویکرد خود-نظریه نظام‌گرا- را کارآمد تلقی می‌کند. نتیجه این رویکرد آن است که در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی، نمی‌توان از علوم غربی استفاده کرد. بر فرض آن‌که عناصر مثبتی هم در تمدن غرب یافت شود غیر قابل تجزیه است. رویکرد مذکور- در عین برخورداری از برخی نقاط قوت، دارای نقاط ضعفی است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: بطلان جهت‌داری معرفت‌شناختی؛ مردود بودن آمیختگی انگیخته و انگیزه؛ عدم توجه به نیازهای مشترک؛ ضعف نظریه نظام‌گرا؛ تناقض در رویکرد؛ غلبه نگرش غرب‌ستیزانه بر نگرش غرب پژوهانه.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A critical examination of "systematist theory" in the face of Western humanities

نویسندگان [English]

  • Seyyed Ruhollah noorafshan 1
  • Gavad Rezaei Esfahrud 2
1 Doctoral student of theoretical foundations of Islam, Farabi School, University of Tehran
2 Level 4 student of the seminary, graduate of the Master's degree in Philosophy of Religion from the Imam Khomeini Educational and Research Institute
چکیده [English]

The purpose of this research is to introduce and evaluate the approach of the Academy of Islamic Sciences to Western humanities. The method of this research is descriptive-analytical and it is of library type. The findings show that the academy has six main characteristics for Western humanities. This evaluation, plus the civilizational view that this collection has, has caused it to reject all existing approaches to Western humanities. Farhangistan considers only its own approach - systematic theory - to be efficient against Western humanities. The result of this approach is that western sciences cannot be used in the production of Islamic humanities. On the assumption that positive elements are also found in Western civilization, it is inseparable. The mentioned approach - while having some strengths, it has weaknesses, the most important of which are: invalidity of epistemological orientation; the rejection of the combination of motivation and motivation; Failure to pay attention to common needs; Weakness of systematic theory; Contradiction in approach; The predominance of the anti-Western attitude over the attitude of studying the West.

Key words: systematic theory, Islamic humanities, Western humanities, Academy of Sciences, Mirbaghri

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: systematic theory
  • Islamic humanities
  • Western humanities
  • Academy of Sciences
  • Mirbaghri