ارزیابی انتقادات غلامرضا فیاضی نسبت به براهین تجرد نفس ناطقه ابن سینا

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه شاهد تهران

2 نویسندۀ مسئول، دانشگاه شیراز

چکیده

در فلسفه اسلامی، مسأله تجرد نفس یکی از بنیادی‌ترین موضوعات انسان‌شناسی فلسفی است و همواره مورد توجه فیلسوفان مسلمان بوده است. فلاسفه‌ای همچون ابن‌سینا با استناد به براهین مختلف، تلاش کرده‌اند تا تجرد نفس ناطقه را اثبات کنند. با این حال، در دوران معاصر، برخی اندیشمندان، به‌ویژه آیت‌الله فیاضی، با بازخوانی و تحلیل انتقادی این براهین، به بررسی مبانی و مقدمات آن‌ها پرداخته و در صحت و کامل بودنشان تشکیک کرده‌اند.

پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی و انتقادی، مهم‌ترین نقدهای فیاضی بر براهین تجرد نفس ابن‌سینا را مورد بررسی قرار می‌دهد. این نقدها شامل: تردید در تقسیم‌ناپذیری صورت‌های معقول؛ انکار رابطه لازم میان تجرد و تقسیم‌ناپذیری؛ خدشه در بداهت تفاوت مراتب شدت و ضعف ادراک؛ انکار تمایز وجودی میان قوای حسی و عقلی بر اساس معیار تجرد؛ غیرواقعی دانستن برهان انسان معلق؛ اشکال در تحقق تشخص صورت‌های علمی به سبب انتساب آن‌ها به شخص جزیی؛ و رد رابطه میان تجرد و وحدت و مادی‌بودن و کثرت است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که بیشتر این نقدها دارای اشکالات منطقی و معرفتی جدی‌اند و توان ابطال براهین متقن ابن‌سینا را ندارند. بنابراینبای گفت براهین کلاسیک فلسفه اسلامی همچنان از انسجام و قوت استدلالی برخوردارند و نقدهای فیاضی فاقد کفایت منطقی برای رد آن‌هاست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Critical Evaluation of Gholamreza Fayyazi’s Criticisms of Ibn Sina’s Arguments for the Immateriality of the Rational Soul

نویسندگان [English]

  • mahmood saidiy 1
  • mohammadreza farahmandkia 2
1 shahedu
2 shiraz
چکیده [English]

In Islamic philosophy, the question of the soul’s immateriality is one of the most fundamental and complex topics in philosophical anthropology. Ibn Sina, among the foremost Muslim philosophers, presented several arguments to demonstrate the immaterial nature of the rational soul. In contemporary times, some scholars, notably Ayatollah Fayyazi, have critically re-examined these arguments, questioning their premises and validity.



This study, using an analytical approach, investigates the key objections raised by Fayyazi against Ibn Sina’s proofs of immateriality. His critiques include: doubts about the indivisibility of intelligible forms; rejection of the correlation between immateriality and indivisibility; challenges to the self-evidence of perceptual degrees; denial of an ontological distinction between sensory and rational faculties; considering the “suspended man” argument unrealistic; and questioning the individuation of scientific forms. He also denies the necessary connection between immateriality and unity on one side, and materiality and multiplicity on the other.



The findings indicate that most critiques suffer from logical and epistemological flaws and do not undermine Ibn Sina’s proofs. The study concludes that, despite contemporary objections, classical arguments regarding the immateriality of the soul remain coherent, logically sound, and persuasive.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords (English): Immateriality of the soul
  • proofs of immateriality
  • critique and analysis
  • Fayyazi
  • Ibn Sina