گونه شناسی بدبینی اعتقادی حسن بصری و بررسی لوازم اجتماعی و سیاسی آن

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، استادیار گروه الهیات، دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبدکاووس، ایران

2 استادیار گروه الهیات، دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبدکاووس، ایران

چکیده

حسن بصری را میتوان یکی از اولین متفکران بدبین در جهان اسلام معرفی کرد.بدبینی حسن بصری مربوط به ارتباط انسان با دنیا و در نتیجه سعادت یا شقاوت ابدی است.از منظر او انسان سرنوشتی جز شقاوت نداردمگر اندک افرادی که به خاطر توجه کردن به ماهیت خود از این قاعده ی کلی مستثنا شده باشند.به اعتقاد بصری ذات دنیا فریبنده است و در مقابل،ذات انسان با فریب خوردگی سازگار است.بر همین اساس،دنیا با تمام جلوات خود انسان را از توجه به آخرت منع میکند و آنچه که اتفاق میافتد،شقاوت و بدبختی ابدی او است.در این مقاله – که با تحلیل منطقی و عقلانی به نگارش درآمده است – دیدگاه حسن بصری درباره ی دنیا و نیز رأی او درباب ماهیت انسان مورد نقد و بررسی قرار میگیرد و روشن میشود که یگانه دانستن «دنیا» و «جهان مادی» از سوی حسن بصری سبب انحراف وی در زهد و دنیاگریزی شده که نتیجه ی آن حتی در کنش و واکنشهای سیاسی و اجتماعی حسن بصری دیده میشود بدبینی او – از منظر گونه شناسی –اگرچه به حسب ظاهر به سعادت انسان تعلق گرفته اما در حقیقت بازگشت بدبینی او نیز به سوءظن به خداوند و اسما و صفات او خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A typology of Hasan Basri's ideological pessimism and an examination of its social and political implications.

نویسندگان [English]

  • Fardin Jamshidi Mehr 1
  • Aref Danyali 2
1 Assistant professor, Department of Theology (Philosophy), Faculty of Humanities, Gonbadkavos University, Gonbadkavos, Iran
2 Assistant Professor, Department of Theology, Faculty of Humanities and Sport Sciences, Gonbad-Kavoos University, Gonbad-Kavoos, Iran
چکیده [English]

حسن بصری را می‌توان یکی از اولین متفکران بدبین در جهان اسلام معرفی کرد. بدبینی حسن بصری مربوط به ارتباط انسان با دنیا و در نتیجه سعادت یا شقاوت ابدی است. از منظر او انسان سرنوشتی جز شقاوت ندارد مگر اندک افرادی که به خاطر توجه کردن به ماهیت خود از این قاعده‌ی کلی مستثنا شده‌اند. او معتقد است که شقاوت و بدبختی انسان تعجب‌آمیز نیست، آنچه که جای تعجب دارد، نجات اخروی اوست. به اعتقاد بصری ذات دنیا فریبنده است و در مقابل ذات انسان با فریب‌خوردگی سازگار است. بر همین اساس، دنیا با تمام جلوات خود انسان را از توجه به آخرت منع می‌کند و آنچه که اتفاق می‌افتد، شقاوت و بدبختی ابدی انسان است. دنیا از منظر حسن بصری چیزی جز همین جهان مادی نیست؛ بنابراین، وقتی او از زهد و دنیاگریزی سخن می‌گوید، مرادش چیزی جز دوری گزیدن از این جهان طبیعی نیست. در این مقاله – که با تحلیل منطقی و عقلانی به نگارش درآمده است – دیدگاه حسن بصری درباره‌ی دنیا و نیز رأی او درباب ماهیت انسان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و روشن می‌شود که یگانه دانستن «دنیا» و «جهان مادی» از سوی حسن بصری سبب انحراف وی در زهد و دنیاگریزی شده که نتیجه‌ی آن حتی در کنش‌ و واکنش‌های سیاسی حسن بصری دیده می‌شود.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Good eyesight
  • pessimism
  • Theology
  • world
  • human
  • asceticism