جایگاه معرفت‌شناسانۀ عقل در کتاب‌العلل(کتاب الایضاح فی‌الخیر المحض لأرسطوطالیس)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

نویسندۀ مسئول، دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

چکیده

مبحث عقل در کتاب‌العلل درباب‌های مختلفی مطرح شده است. در این نوشتار برآنیم جایگاه معرفت‌شناسانۀ عقل را بررسی کنیم که آیا عقل علاوه‌بر اینکه اولین مخلوق، و اولین معلول است، در نفس انسانی به‌عنوان نفس ناطقه وجود دارد؟جایگاه معرفت‌شناسی عقل در کتاب‌العلل چگونه است؟ با روش شدن این پرسش‌ها می‌توان وظیفۀ عقل را نیز بررسی کرد. در این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی مبتنی‌بر باب‌های مختلفی از کتاب‌العلل و شرح آن نزد توماس آکوئینی، به این یافته‌ها دست یافتم که کتاب‌العلل از بحث دربارۀ نفس ناطقه انسان غافل بوده؛ اما برحسب طبیعت و ذات خود عقل، وظیفۀ عقل اندیشیدن و شناخت است؛ و به‌عنوان دومین مرتبۀ وجودی و اولین معلول، عقلی الهی، وظیفۀ آن تدبیر است. متعلقات عقل، امور بالاتر و پایین‌تر، و شناخت عقول و اشیای ازلی و نیز شناخت خود عقل است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The epistemological position of intelligence in Book of Causes (fi Khair al-mahd)

نویسنده [English]

  • Hasan Abasi Hossain Abadi
associated Professor of Philosophy and Theology of Payamenoor University. Ray
چکیده [English]

The topic of intelligence is extensive in Kitab al-All and there are discussions about the truth of intelligence and its ontological status and its epistemological position. Does it exist in the human soul as a rational faculty? What is its epistemological position? By addressing these questions, we can also examine the function of reason. In this article, using a descriptive-analytical method based on various chapters of the Book of Causes and its commentary by Thomas Aquinas, I have reached the following findings: The Book of Causs neglected to discuss the human rational soul, but Intelligence, in two respects, according to the nature and essence of intelligence itself, its duty is to think and know; And as the second order of existence and the first effect, it is a divine intelligence and its duty is ruling. The Objects of intelligence are higher and lower things, and Intelligence Understands the eternal Things, as well as On the Soul Understanding of Intelligence. Therefore, it defines two types of general and particular knowledge in the Book of Causes. In order to investigate this issue and answer the questions, we examine the topics of what intelligence is, its objects, and the limits of knowledge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intelligence
  • Kitab al-Allal
  • thinking
  • ruling
  • epistemological position