بحث انسان کامل از بنیادیترین مباحث حوزۀ حکمت و فلسفۀ اسلامی است. اهمیت این بحث از آن روست که انسان کامل حلقۀ واسط میان وجود مطلق و موجود مقید است. با وجود انسان کامل، هستی بسط و گسترش مییابد و کنز مخفی آشکار میشود. این وجه هستیشناختی انسان کامل با ساحت معرفتشناختی او کامل میگردد؛ بدینمعنا که از دیدگاه بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا عرفانِ به حق جز از طریق معرفت به انسان کامل ممکن نخواهد بود. بنابراین، انسان کامل عامل بسط وجود و نشان معرفت به ذات حق است و از این رو، آیینۀ اسما و صفات پروردگار میباشد. این مقاله با روش تحلیلی ـ تطبیقی، مفهوم انسان کامل را در دو وجه هستیشناختی و وجودشناختی با تأکید بر آرای ابن عربی و ملاصدرا بررسی میکند. فرضیۀ این مقاله آن است که رویکرد این دو بزرگ به مفهوم و کاربرد انسان کامل در معارف الهی، در عین شباهتهای آشکار اختلافاتی نیز دارند؛ اختلافاتی که شاید بتوان مهمترین وجه آن را در نگرش کاربردی صدرا به انسان کامل و اخلاقی نمایاندن او دید تا نگرش ابن عربی که انسان کامل را صرفاً در مقام و ساحتی تجریدی بررسی میکند.
بلخاری قهی, حسین, & حسینی شاهرودی, سید مرتضی. (1394). بررسی تطبیقی وجوه هستیشناختی و معرفتشناختی انسان کامل در آرای ابن عربی و ملاصدرا. آموزههای فلسفۀ اسلامی, 10(17), 47-74.
MLA
حسین بلخاری قهی; سید مرتضی حسینی شاهرودی. "بررسی تطبیقی وجوه هستیشناختی و معرفتشناختی انسان کامل در آرای ابن عربی و ملاصدرا". آموزههای فلسفۀ اسلامی, 10, 17, 1394, 47-74.
HARVARD
بلخاری قهی, حسین, حسینی شاهرودی, سید مرتضی. (1394). 'بررسی تطبیقی وجوه هستیشناختی و معرفتشناختی انسان کامل در آرای ابن عربی و ملاصدرا', آموزههای فلسفۀ اسلامی, 10(17), pp. 47-74.
VANCOUVER
بلخاری قهی, حسین, حسینی شاهرودی, سید مرتضی. بررسی تطبیقی وجوه هستیشناختی و معرفتشناختی انسان کامل در آرای ابن عربی و ملاصدرا. آموزههای فلسفۀ اسلامی, 1394; 10(17): 47-74.