1
دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
2
استاد دانشگاه فردوسی مشهد
3
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
علامه طباطبایی با وجود اینکه در مسئلۀ قضای الهی بر خلاف رویکرد فلسفی رایج، قضا را تنها منحصر به عالم مجردات ندانسته و آن را به عالم ماده نیز سرایت داده و گام جدیدی در این زمینه برداشته و میان دیدگاه فلسفی رایج و دیدگاه قرآن و روایات، الفت و سازگاری بیشتری ایجاد نموده است، در وجودشناسی مسئلۀ قدر از این عمومیت دست کشیده و مرتبۀ قدر را تنها به عالم ماده نسبت داده است. در این مقاله تلاش شده است تا با رویکرد تفسیری، روایی و فلسفی، دیدگاه ایشان تحلیل و بررسی شود. در پایان این نتیجه به دست آمده است که قدر نیز مانند قضا در همۀ مراتب هستی راه دارد و تفاوت میان این دو تنها به اعتبار عقلی بازمیگردد. همچنین در ضمن نتیجهگیری کلی به پیامدهای نظر مختار اشاره شده است.
وطندوست, محمدعلی, حسینی شاهرودی, سیدمرتضی, & نقیزاده, حسن. (1394). بررسی تحلیلی نظر علامه طباطبایی دربارۀ قضا و قدر با رویکرد تفسیری ـ روایی ـ فلسفی. آموزههای فلسفۀ اسلامی, 10(16), 3-26.
MLA
محمدعلی وطندوست; سیدمرتضی حسینی شاهرودی; حسن نقیزاده. "بررسی تحلیلی نظر علامه طباطبایی دربارۀ قضا و قدر با رویکرد تفسیری ـ روایی ـ فلسفی". آموزههای فلسفۀ اسلامی, 10, 16, 1394, 3-26.
HARVARD
وطندوست, محمدعلی, حسینی شاهرودی, سیدمرتضی, نقیزاده, حسن. (1394). 'بررسی تحلیلی نظر علامه طباطبایی دربارۀ قضا و قدر با رویکرد تفسیری ـ روایی ـ فلسفی', آموزههای فلسفۀ اسلامی, 10(16), pp. 3-26.
VANCOUVER
وطندوست, محمدعلی, حسینی شاهرودی, سیدمرتضی, نقیزاده, حسن. بررسی تحلیلی نظر علامه طباطبایی دربارۀ قضا و قدر با رویکرد تفسیری ـ روایی ـ فلسفی. آموزههای فلسفۀ اسلامی, 1394; 10(16): 3-26.