در بررسی معناشناختیِ آثار ملاصدرا، مفهوم ایمان با شبکهای گسترده از مفاهیم مرتبط است. مهمترین این مفاهیم علم است. ملاصدرا علم را به اقسام شرعی و عقلی، دراسَتی و وراثتی، و مکاشفهای و معاملهای تقسیم میکند. علم حقیقی از نظر وی، علم شرعی و عقلی، وراثتی و مکاشفهای است. این علم در اکثر نوشتههای ملاصدرا معادل ایمان دانسته شده است. او دلایلی نقلی، عقلی و لغوی بر این مدعا اقامه میکند. با این حال، علم در عبارات وی گاهی شرط ایمان و گاهی شطر آن است. گاه ایمان شرط علم است و گاه علم و ایمان دو مقولة کاملاً متبایناند. معرفت از نظر برخی مغایر علم است اما ملاصدرا آن را مرادف علم میداند. بدین ترتیب مفاهیم کفر و جهل در آثار وی در مقابل ایمان به کار میروند. کفر گاه معادل جهل و گاه شدیدترین مرتبة آن است. این شبکة مفهومی را میتوان با توجه به دیدگاه ملاصدرا دربارة نقش قوة عاقله در ایمان تبیین کرد. قوت عاقله علتِ ایمان، علم و معرفت است و ضعف عاقله علتِ جهل و کفر. در بینش او سایر قوای انسان مانند واهمه نیز در ایمان و کفر نقش دارند.