«معرفت حضوری به خودآگاهی» و خطاناپذیری آن (از منظر فیلسوفان مسلمان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فلسفه، الهیات، فردوسی، مشهد، ایران

2 استاد دانشگاه فردوسی مشهد

10.30513/ipd.2024.5217.1443

چکیده

«خودآگاهی» یکی از مصادیق علم حضوری است. دو پرسش مهم معرفت شناختی در مورد این مصداق وجود دارد: اول اینکه آیا ما واقعیتی به نام «من» را وجدان می کنیم؟ دوم اینکه آیا این وجدان، واقعیت من را آنگونه که هست نشان می دهد (خطاناپذیر) و یا اینکه ممکن است «وجدان من» مغایر «من عینی» باشد. دو نکته ی نوآورانه ی اساسی در پاسخ به این دو مسئله وجود دارد که در مقاله ی پیش رو مدنظر قرار گرفته است. اول اینکه فیلسوفان مسلمان برای شناخت «من» سلسله مراتب قائل اند، به طوری که در این سلسله، ابتدائی ترین و بنیادی ترین چیزی که درباره «من» وجدان می شود، همانا «درک کنندگی خویشتن» است. این رویکرد نقش مهمی در پاسخ به منکران وجدان «من خودآگاه» دارد. دوم اینکه، یگانه روش بحث درباره ی بنیادی ترین سطح شناخت «من» (درک کنندگی من) همانا توصیف وجدان خویشتن به کمک عقل توصیفی است. در این چارچوب، می توان گفت که وجدان «من درک کننده» امری ممکن است. از سوی دیگر، چون فرآیند انتقال از «وجدان من» به «واقعیت من» بی واسطه (در استنتاج و سپس در صورت علمی) است، می توان به یگانگی «وجدان من» و «من عینی» (خطاناپذیری) پی برد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

"The present knowledge of self-consciousness" and its infallibility (from the point of view of Muslim philosophers)

نویسندگان [English]

  • meysam azizian mosleh 1
  • sayed mortaza hosseini shahrudi 2
1 philosophy, theology. ferdowsi. mashhad. iran
2 Ferdowsi University professor
چکیده [English]

"self-consciousness" is one of the examples of present knowledge. There are two important epistemological questions about this example: First, do we perceive a reality called "I"? Second, whether this intuition shows my reality as it is (infallible) or whether it is possible that "self-intuition" is contrary to "objective self". There are two basic innovative points in response to these two issues, which are considered in the following article. First, Muslim philosophers consider a hierarchy to know "I", so that in this hierarchy, the most elementary and fundamental thing that is evident about "I" is "self-consciousness". This approach plays an important role in responding to the deniers of the knowledge of "self-consciousness". Second,, the only way to discuss about the most basic level of knowing "I" (self-consciousness) is to describe self-consciousness with the help of descriptive intellect. In this framework, it can be said that it is possible to know the "self-consciousness". On the other hand, because the transfer process from "self-consciousness" to "objective self" is immediate (in deduction and then in intelligible form), one can realize the unity of "self-consciousness" and "objective self" (infallibility).

کلیدواژه‌ها [English]

  • present knowledge
  • immediate acquaintance
  • inner experiential knowledge
  • infallibility
  • Self-Consciousness
  • refer to the present knowledge